Quote:
Originally Posted by BU662
Wait, har ikke CFO'en og CEO'en til DY nylig uttalt at 2017 ble en skitt-år og at man ser bedre prising i 2018 ? Og nå er RASK, Yield og Load-Factor nede?
Legger man en CASK av 0,44 (like som Q1 2017) og en Ancillary av 159 (like som Q3 2017) til grunn til regn-stykke, så tapte DY i JAN18 nesten 800 Mio NOK. Dette er voldsomme 40% mere enn i JAN17. Operating Loss i 2017 ble på 1 Mrd NOK. Det kan rett og slett ikke forsette eller bli enda verre. Selskap kan ikke gå på a selge eiendeler i mange måneder til.
Noe gar fryktelig galt i selskap dersom ledelsen ikke klarer å se alvoret på dette som skjer. DY har havnet i en "Air-Berlin-situasjon" hvor man taper såpass mye i de første måneder at man ikke klarer å tjene nok i resten av året slik at man går i pluss. Denne store ekspansjon med +35% ASK kjører DY direkte inn i konkurs, dersom ikke noen snart tar grep og snur dette trend.
|
Tror du svartmaler situasjonen ganske mye.
Med tanke på at ekspansjonen stort sett har kommet på LH er det vel ikke så rart at RASK er ned.
Det resulterer også i at CASK skal gå ned. Er heller ikke feil å antyde at ancillary også er opp da LH har mer ancillery inntekter enn SH.
Kjos snakker i tillegg om at de har bedre flåteutnyttelse, enda et parameter som skal trekke CASK ned.
En 30% økning i
ASK blir nesten slukt av en 29% økning i RPK.
Det er faktisk imponerende at man klarer å holde en fyllingsgrad 82% med den ekspansjonen de har hatt.
Husk at
JAN er den desidert tøffeste måneden.
Tror CFOen trygt kan si at prisen er bedre, da man ser at snittprisen i 2017 er på 717kr mot 631kr i 2016, en 13% økning.