28-01-2018, 13:21
|
|
ScanFlyer Gold
|
Re: Rullestolpassasjer når det ikke er flybro?
Quote:
Originally Posted by Starling
Feil feil feil! Ikke bestill WCHC, og dere kommer ikke til å få sete på de fremste radene pga det. Dette vet jeg fordi jeg jobber i handling, og det verste vi alle vet er passasjerer som booker bæring fordi de tror de får ekstra fordeler. Den trillestolen du nevner kalles bærestol, og skal kun brukes til pax som ikke klarer å gå.
I trådstarter sitt tilfelle er det riktige å bestille WCHS, som er rullestol assistanse for passasjerer som ikke kan gå i trapper (som jo er tilfellet her). Nå er nok ikke broene på LPA høye nok til A330, så trapp blir det nok uansett. Da kommer det en ambulift å henter dere ved flydøren, som er en mobil "heis". Hvis dere har egen manuell rullestol så ta den med til gate, og få den levert på gate ved ankomst. 
|
Quote:
Originally Posted by Murre
Godt mulig du jobber i handling. Jeg har kun vært med som reiseleder for flere funksjonshemmede i min jobb innen funksjonshemmedes organisasjoner gjennom ti år.
Jeg er uenig i at WCHS er rett assistanse for en som ikke kan gå uten støtte! Det er synonymt med at hun ikke kan gå om ledsageren har hendene fulle av kofferter eller brekker en arm. Og er det noe en ledsager ofte har, så er det mer enn nok med bagasjebæring for to. WCHS-assistanse slutter/starter per definisjon ved flydøra, og tro meg, det gjør den også på flere flyplasser vi har besøkt, så for å sikre seg bør en som ikke kan gå uten hjelp ha assistanse helt til setet. Mange av mine medreisende med WCHC-assistanse får sete på rad 2, evt. på bakerste rader hvis de boardes fra de bakre dørene. Og dette er det sjekk-innpersonalet som avgjør. Ofte har dog handlerne flyttet oss til rad 1 hvis ledig, uten at vi ber om det, om ingen nødutgang der.
Mao - teori og praksis er ikke nødvendigvis det samme. Men å antyde at funksjonshemmede bestiller hjelp for å få fordeler, synes jeg er en virkelig manglende respekt for og forståelse for en gruppe sårbare mennesker. Å være funksjonshemmet og avhengig av hjelp og alltid tilgang på det er neimen ingen fordel! Funksjonshemmede må planlegge enormt mye mer enn funksjonsfriske for å kunne reise på tur. Og når man ser den dårlige og mangelfulle behandlinga de og hjelpemidlene deres ofte får på ei flyreise, er det virkelig viktig å sikre seg ved et worst case scenarie.
|
Takk i forhold til håndbagasje kommer vi nok til å kun ha en sekk som jeg har på ryggen. Men skal tenke litt på det.