Det nye er at dette er en jurisisk undersøkelse og ikke en Annex-13 ulykkesundersøkelse:
Quote:
Parties have two months to comment on the report, which is part of a judicial investigation into the crash.
|
En Annex-13 ulykkesundersøkelse tar ikke stilling til skyldspørsmålet.
Tydeligvis har AF, fra et juridisk synspunkt, ikke noe ansvar i hendelsesforløpet.
Etter min oppfatning kan det stilles spørsmålstegn til kvaliteten på treningen flygerne fikk fra arbeidsgiveren men den var vel "in compliance with the regulations". Det er den beste måten for både AF og Airbus å fraskrive seg ansvar på. Skyld på de som mistet livet men som jobbet med deres utstyr og trening.
Kanskje den franske påtalemyndigheten bør lese NY Times fra 29- juli 2011:
Quote:
However, neither of the skills — which experts say could have helped avert the disaster —were part of standard industry training at the time.
|
http://www.nytimes.com/2011/07/30/wo...july-2011.html