http://www.telegraph.co.uk/news/worl...tric-aircraft/
De har jo holdt i flere år å snakke om dette som om det er rett rundt hjørnet.
Jeg foretrekker å innta posisjonen som teknologirealist. Å erstatte stempelmotoren i en/to-motors propellfly er ganske enkelt og nesten like lett som det var å erstatte stempelmotoren i bilen. Det store problemet er når man vil forsøke å erstatte gassturbinen med en elektrisk drevet skrivebordsvifte, fordi systemene på en Boeing 737/777 osv. er noe helt annet enn i en Cessna 172
Bare èn jetmotor (og dens turbiner) produserer nok energi til å:
1:Sørge for stort nok turtall til at fanen drives hurtig nok rundt til å produsere ca 80-85% av total thrust til motoren
2:Sørge for driften til èn generator som leverer ca 35-50% av energiforbruk (så lenge en annen generator er online)
3:Sørge for å gi bleed air til packs for drift av trykk-kabinen slik at man kan overleve i høyden og være komfortabel når det er mer en -30 grader på utsiden
4:Sørge for å gi bleed air til anti-icing av vinger og motorer (ikke snakk om at en Dreamliner leveres med de-ice boots på vingene!)
5:Sørge for å drive èn hydraulikkpumpe på fly hvor man må ha hydraulikk for å i det hele tatt kunne styre maskinen
6:Holde flyet i gående i climb selv om den andre motoren svikter på en ME-maskin når som helst iløpet av takeoff roll.
En batteridrevet vifte erstatter slettes ikke dette på et tiår, det er jeg viss på, spesielt ikke med tanke på hvor lang tid det har tatt å utvikle avanserte jetfly slik vi kjenner dem idag og hvor mye vanskeligere det er å utvikle batteri-teknologi som kan servere enorme mengder energi for lite vekt og lades hurtig opp igjen uten at pax brenner opp.
Men hvis man hadde bygget en atomreaktor som kunne lade batteripakken mens du fløy, da snakker vi:-)