Som medlem i det nest minste grønne partiet, har jeg sett forslag (særlig fra Østfold, selvsagt) om at man skal spare miljø og jordbruk ved å droppe en tredje rullebane på
OSL, og i stedet bruke Rygge. Hittil har jeg tenkt at det er ineffektivt og vil gjøre
OSL lite attraktiv, pga problemene med transfer mellom de to flyplassene.
Men: Når Follobanen er ferdig, og om vi forutsetter at IC-utbyggingen av Østfoldbanen gir tog til døra; er ideen så dum? IC-utbyggingen av Østfoldbanen kommer uansett, og det ville spare betydelige investeringer på
OSL.
OSL vil selvsagt fortsatt være førstevalget for de som skal bytte fly underveis, men Rygge kunne bli en avlastningsflyplass for veksten i de store stamrutene innenriks og til utenlandske storbyer - særlig om man styrer markedet, ved å differensiere avgiftene, og sette tak på antall bevegelser på
OSL.
I en verden hvor man sjelden kan få det ideelle - hvordan ser en sånn løsning ut fra bransjens side?