View Single Post
Old 12-12-2017, 13:50   #58
Landkrabbe
ScanFlyer Blue

Default Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Jeg tviler ikke på at det er i SAS' interesse å fortsette sin eksisterende hub-strategi i skandinavia. Det er noe annet å si at det ikke er grunnlag for en rute fra Norge til Kina, for det er neppe sant, men det stemmer sikkert at det ikke er økonomisk lønnsomt for SAS å åpne denne sålenge ingen konkurrenter gjør det. Så spørs det da i hvor stor grad Hainan, hvis de åpner disse to rutene med gitt frekvens, påvirker passasjerflyten til SAS' øvrige kinaruter.

Det verste med den pressemeldingen var etter mitt syn ikke at SAS påstod at det ikke var passasjergrunnlag for direkteruter mellom Norge og Kina, men at de hevdet at det var den "skandinaviske fellesavtalen" sin fortjeneste at Norwegian som operatør i et ikke EU-land hadde så gode luftfartsrettigheter. Ettersom Norge er en del av det europeiske fellesmarkedet for luftfart og andre avtaler som feks open skies er dette helt skivebom og egentlig ganske skandaløst med tanke på at SAS er et delvis statseid selskap.

For øvrig deler jeg ikke dine analyser av pressemeldingen. Jeg tror ikke den var skrevet i panikk i det hele tatt og aller minst for ruteutviklingen til Avinor. Det er ingenting som tyder på at OSL skal bli en stor interkontinental spiller i skandinavia med det første. Det bygges jo ikke engang ut på den allerede veldig trange non-schengen-delen. Intensjonen til SAS var å forsvare luftfartsavtalen med Russland og advare mot at Norge gikk ut av denne eller at avtalen på andre måter ble endret slik at flere selskaper fikk rettigheter, fordi det ville være en stor seier for konkurrenten deres Norwegian. Og det gjorde de på en forferdelig klønete og uærlig måte.

Når det gjelder kinesiske turister, var poenget deres at det er vestlandet og nord-norge som er mest interessant og ikke Oslo, og at det dermed er bedre å bruke Sthlm/Cph som inngangsport til Skandinavia, siden de da kan fortolle på siste destinasjon og slipper den brysomme transfer til domestic på OSL. Det er isolert sett ikke et dårlig poeng og understreker hvor viktig det er å få ordnet domestic transfer, men de undervurderer nok hvor mange kinesiske turister som drar til Oslo, blant annet for å handle.., også går det jo også an å ta toget til Bergen.

Last edited by Landkrabbe; 12-12-2017 at 14:04.
Landkrabbe is offline   Reply With Quote