View Single Post
Old 08-12-2017, 13:02   #39
Landkrabbe
ScanFlyer Blue

Default Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Jeg er egentlig litt lei meg på vegne av Norge. Kinesiske turister er ca. det siste jeg har lyst å pumpefore inn i norsk natur. Men for all del, godt for næringslivet når man ikke bryr seg om andre ringvirkninger
Nja, jeg synes ikke dette er en god holdning.

Jeg ser mange kinesiske turister i Oslo og fra hva jeg kan observere, oppfører ikke disse seg mindre sivilisert enn nordmenn flest - tvert i mot, og de oppfører seg garantert bedre enn nordmenn på reise i middelhavsstrøk.

De kler seg dessuten bedre og legger igjen store penger i luksus-handlestrøk. De turistene som kommer hit er nok langt oppe i øvre middelklasse.

Problematikken rundt Lofoten og vestlandsfjordene handler jo om stort trykk på små områder. Det kan en løse på flere måter.

Ellers så bør vi fortsette å legge til rette for turisme i Oslo, først og fremst ved byutvikling og destinasjonsutvikling i sentrale områder. Det skal ikke så store endringer til før Oslo blir en ganske attraktiv by å besøke. Oslo tåler mange, mange flere gjestedøgn.

Vi kan ikke stenge oss inne. Gradvis vil norsk økonomi måtte omstilles, etterhvert som petroleumssektoren blir mindre. Vekst i sysselsetting og omsetning vil sannsynligvis fordeles over mange ulike industri- og tjenestenæringer, og turisme blir garantert en vekstnæring.
Landkrabbe is offline   Reply With Quote