Quote:
Originally Posted by Polaris
Jeg er egentlig litt lei meg på vegne av Norge. Kinesiske turister er ca. det siste jeg har lyst å pumpefore inn i norsk natur. Men for all del, godt for næringslivet når man ikke bryr seg om andre ringvirkninger 
|
Nja, jeg synes ikke dette er en god holdning.
Jeg ser mange kinesiske turister i Oslo og fra hva jeg kan observere, oppfører ikke disse seg mindre sivilisert enn nordmenn flest - tvert i mot, og de oppfører seg garantert bedre enn nordmenn på reise i middelhavsstrøk.
De kler seg dessuten bedre og legger igjen store penger i luksus-handlestrøk. De turistene som kommer hit er nok langt oppe i øvre middelklasse.
Problematikken rundt Lofoten og vestlandsfjordene handler jo om stort trykk på små områder. Det kan en løse på flere måter.
Ellers så bør vi fortsette å legge til rette for turisme i Oslo, først og fremst ved byutvikling og destinasjonsutvikling i sentrale områder. Det skal ikke så store endringer til før Oslo blir en ganske attraktiv by å besøke. Oslo tåler mange, mange flere gjestedøgn.
Vi kan ikke stenge oss inne. Gradvis vil norsk økonomi måtte omstilles, etterhvert som petroleumssektoren blir mindre. Vekst i sysselsetting og omsetning vil sannsynligvis fordeles over mange ulike industri- og tjenestenæringer, og turisme blir garantert en vekstnæring.