View Single Post
Old 23-11-2017, 00:08   #8
Utpaatur
ScanFlyer Blue

Widerøe Re: RTW: OSL-ARN-HKG-PVG-GUM-TKK-PNI-KSA-KWA-MAJ-HNL-LAX-ARN-OSL (Inkl. 'UA155 -The

GUM - TKK, UA155 kl 0820, 13/11-17, 738 sete 30 F. Flytid 01:22

For å reise videre i transfer, må jeg først igjennom customs og ut av sikker sone. Benytter anledningen til å gå ut, og nyte mitt første syn av palmer og høy luftfuktighet. Godt og varmt.

Rtw2017

Rtw2017

Flyplassen fungere halveis som et museum for polynesisk kultur, og gir et godt tegn på at man er i en helt ny del av verden. Inn igjen via ordinær TSA inspection og security. En del av flyplassen er moderne med merkebutikker og taxfree og en liten foodcourt med amerikanske kjederestauranter. Umulig å få noe Wifi til å fungere her. Resten av terminalen minner meg mest om gangene i en kommunal svømmehall.

Rtw2017

Rtw2017 Taxfree lane

Rtw2017

Finner veien til gate 14, nesten tilbake der jeg kom inn, på baksiden av kontorskilleveggen. Titter ut, og ser uniteds 738 maskin som skal ta oss helt til HNL, stå klar i solskinnet. Gatepersonalet begynner snart på en virkelig omfattende pre/boarding med alle mulige soner. Jeg er boarding group 3, og kommer forholdsvis tidlig inn. Bak desken står en bitteliten, eldgammel, lokal gateagent, og når hun ser mitt boardingkort hele veien til HNL, kommer hun med et stort smil mens hun stryker meg på armen og ønsker meg en god og lang tur.

Finner meg til rette i setet, som skal være mitt hjem de neste ca 14 timene. Det er trangt, og varmt, med en kraftig sidemann. Av gammel vane med å reise vestover på skyggesiden av flyet, valgte jeg vindussete på høyere siden. Når man reiser østover blir dette merkelignok omvent.

Purseren er en utrolig blid og hyggelig kar, og han får raskt snusen i at jeg er norsk og skal være med hele strekningen. Han og en kollega skal vise seg og se ekstra godt etter meg på turen, og gi meg muntlig oppmutring og heiarop hele veien frem til HNL. Det er vist ikke helt vanlig av noen er med på hele denne turen, så de synes det er litt morsomt. Piloter og kabinpersonale er også med på hele flighten til HNL, og de har også fast med en mekaniker og reservedeler - da de er nødt til å kunne løse enkle problemer på egenhånd der ute i Stillehavet.

Boarding blir til slutt ferdig, og første leg ut til Chuuk er klart. Maskinen ser for meg ut som er helt full. Utrolig store mengder med baggasje, bokser og varer blir losset inn i lasterommet. Etter hva jeg forstår er denne ruten også en viktig del av økonomien og enkeltmansforetakene i regionen, da de tar med seg varer for import og varer de har produsert for eksport.

Rtw2017 Groundcrew laster de siste 'coolers' ombord.

Ca på nøyaktig avgangstid ruller vi ut på rullebanen, og pilotene trykker gassen i bånn og vi får etterhvert nok fart for takeoff mens vi farer forbi palmene utenfor. Maskinen føles tung og bruker lang tid på takeoff.

Rtw2017

Vi stiger raskt opp til ca 39000 fot, og kort tid etter får vi servert det første av dagens 2 måltider.Litt oppskåret frukt og en muffins. Får et glass fult med isbiter, og får beholde hele den store brusboksen. :-)

Rtw2017 Fantatisk utsikt over Stillehavet.

Rtw2017

Rtw2017

Etter ca 1 timer og 20 minutter går vi inn for landing på Chuuk, og jeg får på vei inn se noe av årsakene til at jeg kom hele veien ned hit. Fantastisk blått og grønt hav, med utrolige laguner og små atoller ute i havet. Palmer langs rullebanen gir virkelig følelsen av å være nede i paradis. En forholdsvis hard touchdown etterfulgt av rimelig hard og brå nedbremsing på både hjul og reverse thrust. Det er ikke de aller lengste rullebanene her ute i Micronesia.

Rtw2017

Det finnes ikke taxebaner, så taxing foregår på rullebanen som har en snuplass i hver ende. Ikke mange meter inn til terminalbygget, som minner mer om en av hyttene til den norske turistforening.

Rtw2017

På denne og de fleste andre flyplassene ble vi også møtt på rullebanen av brannbilen - som stod klar i tilfelle den harde nedbremsingen skulle ha satt bremsene i fyr.
Ut strømmer alle offloading passengers, og de som er i transfer kan også forlate flyet og gå inn i avgangshallen hvis de ønsker. De må bare huske på og ta med seg all håndbaggasje, da det på hver stop foretas en 'security search' hvor de vil offloade all bager som ikke har en identifisert eier. Jeg samler mine ting og tar turen ut, somler meg over tarmacen og inn i avgangshallen. Det er varmt, fuktig og godt.

Rtw2017
Utpaatur is offline   Reply With Quote