Quote:
Originally Posted by Rland
Jeg er litt forvirret her fordi det over tid fremkommer ulike forklaringer på hva som er problemet. Du har tydeligvis mye kunnskap om dette.
Kan du bekrefte at Norwegian sine manglende rettigheter til å fly Sibir korridoren ikke har noe med Norwegian sin forretningsmodell å gjøre?
|
Det har ene og alene med en avtale fra monopoltiden hvor de skandinaviske landene på sin side nominerte
SAS som den eneste skandinaviske operatøren som skulle ha tilgang til snarveien over Sibir gjennom den skandinavisk-russiske bilatterale avtalen om overflygingsrettigheter. En avtale inngått lenge før det var noen reell skandinavisk konkurrent til
SAS og lenge før markedet generelt bestod av langt flere aktører med store ambisjoner.
Sibir avtalen er enkelt og greit en konkurransehemmende faktor og bidrar trolig til å holde prisene østover kunstig høye gjennom redusert konkurranse.
Vel, rett skal være rett: det er ikke bare manglende konkurranse, men når
SAS ikke opererer ruter fra Norge gjennom Sibirkorridoren i det hele tatt, så er det i praksis en ubenyttet avtale for Norges del. Trafikken blir kunstig rutet gjennom respektive
ARN og
CPH for Norges del, noe som også holder kostnadene høyere