Quote:
Originally Posted by 73H
Tolker deg da dithen at det ikke er den eksisterende skandinaviske avtalen man trenger å fokusere på - man kan rett og slett utarbeide en ny Norsk/Russisk avtale.
|
Det er flere avtaler, og "Sibir" er bare endel av dette. Hvis man opphever en avtale, så kan det fort ha konsekvens for en annen avtale, slik at man fort ender opp med noe som alle taper på, eller eventuelt skyter seg selv i foten.
Jeg er helt klart for at Norwegian også bør få lov til å fly over Sibir (de kan jo faktisk allerede idag fly over og til Russland) men dette er nok noe som må løses gjennom langtekkelig og stille diplomati. Så tror ikke vi kan forvente noe her med det første.
Samtidig som Norge ønsker en oppmyking av avtalen her ønsker på jo på en side at Russland skal gjenåpne sine markeder for norsk sjømat, mens man på den andre siden opprettholder de økonomiske sanksjonene mot Russland. Blant annet på teknologi innen olje og gass. Derfor er det jo fort andre parter som påvirker forhandlingsklimaet her. Så det er kanskje ikke veldig rart at Russerne er litt vanskelig og vrange mot en forhandlingspartner som har innført sanksjoner mot dem
For Norge er det nok heller best business og mest fornuftig å la de som vil fly kommersielt over oss gjøre det, også kreve inn underveisavgifter av dette.