Så lenge tårnet tillater det og paxen bli informert kan det sikkert være ok..
Vil gjerne fortelle om min overraskelse «buzz the tower» for godt over 30 år siden.
Jeg hadde PFT til fornyelse av A-lappen. I Cherokee 180 LN-UXR . Fra Kjeller til Gardermoen for landingsrunder etc. Touch and Go.
Han som foretok sjekken fra Luftfartsverket var en velkjent flyger ( kommer tilbake til det ).
Etter at jeg hadde foretatt noen landingsrunder med touch and og, så jeg at han kjedet seg. Ikke noe å kritisere meg. Gjorde alt vel etter boka.
Merk at midt i uka var det lite trafikk på gamle Gardermoen. Charter gikk for det meste i helgene. Så fritt fram på den tiden.
Han tok mike’en fra meg og mumlet stille til tårnet. Forsto/hørte ingenting. Så sa han at han tok over klatret ut. Jeg ante ikke hva han var i ferd med å gjøre. Sa ingenting til meg.
Så divet han ned mot ( det gamle , korte tårnet ) . Og fløy meget lavt over det.
Såå sa han med et stoort smil : «Reidar ta flyet tilbake til Kjeller , godkjent PFT»
Vel hvorfor fikk han lov ? Mannen var en legende som var lokalt fra Gardermoenområdet. Tidligere F 86 Sabre flyger i forssvaret og medlem av akro gruppen Flying Jokers.
Det sies at han også ødela en F 86 med akro. ( Disclaimer: Aner ikke om dette var sant, legender kan skape slik, oppgir ikke navn )