Quote:
Originally Posted by LN-KOG
Svalbard er utenfor Schengen. Alle pass skal sjekkes på Schengen-grensa, dvs i Norge, Tyskland eller hvor i Schengen flyet går fra. Svalbard har fasiliteter for å sjekke pass, men har ingenting med Schengen å gjøre.
|
Altså er kjernen ved poenget at begrepet "passkontroll" er feil, mens "inn og utreise-kontroll" er riktig?
https://www.regjeringen.no/no/aktuel...-mel/id628539/
Quote:
"Etter Schengenregelverket skal det foretas kontroll av alle som passerer en Schengen yttergrense. Siden Svalbard ikke er en del av Schengenområdet, må det foretas kontroll av alle som reiser mellom Svalbard og det norske fastlandet."
"Pass eller nasjonalt ID-kort vil tilfredsstille Schengenregelverkets krav til identitetskontroll."
|
Quote:
Originally Posted by LN-KOG
Det er både pass- og tollkontroll ved ankomst Norge fra Svalbard. Dette gjelder luft- og skipsfart.
|
Nå gjør du meg såpass usikker at jeg spør; er det passkontroll (eller snakker vi om ID/inn og utreisekontroll) i Longyearbyen eller ved ankomst Norge (fra Svalbard)? Nå er det plutselig 4 år siden sist jeg var på Svalbard så det er mulig at jeg husker feil ang at man kontrolleres før gate i Longyearbyen. Også føler jeg at du ovenfor skriver at kontrollen skal utføres der flyet går
FRA, men her skriver du ankomst? Vil gjerne forstå alt riktig