View Single Post
Old 11-09-2017, 15:50   #40
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Default Re: SAS-pilot tatt med 0,64 i promille

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Da leste du kanskje ikke hva jeg skrev. Poenget er om at man er så kategorisk som det hatet enkelte i tråden gav mot denne piloten, så burde de samme personene egentlig aldri fly i Europa fordi alle pilotene på et eller annet tidspunkt vil ha +/- like mye promille/mental tilstand. Hvis man mener at promille-befengte piloter er på linje med pedofile, så er alle piloter i Europa på linje med pedofile - spissformulert i følge logikken til enkelte i tråden.

Logikken fra min side er bare å belyse et alvorlig politisk problem, særlig siden flypassasjerer er fryktelig flinke til å "lulle seg i sikkerhet" med å si at "så lenge det er lov i Europa, så er det trygt". Det er ikke tilfelle, EASA er de som tillater arbeidstidene. EASA er de som tillater at piloter jobber slike arbeidstider at de ofte flyr rundt med fatigue som er på linje med - eller verre enn - en pilot med alkoholindusert promille. Og folk tenker ikke over det, de tenker bare at tralala vi er ikke i Afrika så alt er trygt og fint. Og de fordømmer én ting, mens den akkurat samme tingen er helt ok så lenge de kommer seg til Mallorca til 499kr (det gjelder både SAS, Ryanair, British Airways og Easyjet, jeg er ikke ute etter å ta noen flyselskap. Dette gjelder alle flyselskap som tjener penger i dag.)

Selvsagt delvis off topic, men når man går så hardt til verks at piloten med promille sidestilles med en pedofil, så burde man ha ballz nok til å stå for sine steinharde prinsipper: og dermed aldri fly i Europa.

Jeg både leste og forsto hva du skrev. Og jeg er selvsagt i hovedsak enig med deg. Skulle bare mangle. Men logikken til en av oss svikter flere steder her. Det kan godt være min. Jeg forstår f.eks. ikke på noen måte resonnementet med at personer som mener at fulle piloter ikke skal få si opp selv, men heller bør avskjediges eller sies opp av arbeidsgiver, ikke burde fly i Europa. Kanskje det har noe med at jeg ikke ser det samme hatet som du ser. Jeg vet ikke. Jeg tror heller ikke at folk er så dumme som du tror.

Uansett: Selv om systemet er inkonsekvent og ufullstendig, så tror jeg at det er farligere med både fulle og trøtte piloter enn bare trøtte. Så får vi heller ta ansvar og stemme på politikere som legger til rette for en tryggere luftfart ved å se like alvorlig på trøtthet som fyll. For dit bør vi.
RWY 24 is offline   Reply With Quote