Quote:
Originally Posted by jaas
Ja dette er jeg enig i. Problemet er vel bare at fatiguefaktor ikke har en konkret målbar verdi og derved hopper man bukk over den.
En annen side er at fatigue varierer fra person til person.
|
Det er det som er så synd. Alle som jobber som crew ombord i dag har kjent på denne følelsen én eller flere ganger. Noen ganger akutt, andre ganger kommer den snikende kraftigere og kraftigere etter som uka skrider frem.
I mine tidligste dager som kommersiell pilot, arbeidet jeg i et arbeidstidssystem som ville fått dere alle til å steile. Det var helt umenneskelig. Dette resulterte i at jeg mer enn én gang ufrivillig duppet av i løpet av en arbeidsdag.
Jeg kunne sikkert ha sagt at nok er nok, og nektet å fly, men da hadde jeg heller ikke fått fortsette i den jobben og kommet meg videre karrieremessig. Er det bra? Nei, for pokker! Jeg var sikkert betraktelig mer ute å kjøre en vedkommende med 0,6 i promille, men alt var hunky dory.
Dette er ment som et anti-fatigue og ikke pro-promilleinnlegg hvis folk skulle ha den misopfattelsen.