View Single Post
Old 25-08-2017, 10:14   #112
toftos
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,119
Default Re: Airbus A380 - status og driftssetting

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ikke nødvendigvis. Og dette er noe man relativt lett kan finne ut av, spesielt de som er finansiert gjennom sale&lease back, som de fleste A380 maskinene er.

Deres 3. A380, solgte Singapore Airlines til leasingselskapet Dr.Peters for $198,6 millioner, og inngikk en 10åring leasingavtale på $1,7 millioner i måneden. Trolig kunne også Singapore Airlines bokføre en liten gevinst her, da listeprisen på en A380 er (var da) $300 millioner, men etter rabatter var nok kjøpsprisen trolig godt under $200 millioner, om ikke nærmere $150 millioner. Men nok om det.

$1,7 millioner i 120 måneder, blir $204 millioner til Dr.Peters. Itillegg kommer jo vedlikehold, etc, men la oss anta at det er mer ett "null sum spill" og holder det utenom.

Nå har jo Dr.Peters hatt sine kostnader, da stort sett er deres finansieringskostnader. Men de siste årenes rentenivå, spesielt i Tyskland hvor disse er fra, som "sliter" med 0-renter så er ikke dette nødvendigvis veldig høyt. Så for at disse da skal tjene penger, må da skrapverdien av flyet være høyere enn finansieringskostnaden. Og det er jo mulig å selge motordeler, avionikk, og andre verdifulle gjenstander for ganske mange millioner her.


Nå vet jeg ikke hva regnestykket til slutt blir, da jeg ikke har svaret på de to siste spørsmålene, men det er i hvertfall ikke helt urealistisk med at de kan ende i pluss


https://leehamnews.com/2008/05/02/a380-lease-rates/
Takk for et meget godt svar Someone
toftos is offline   Reply With Quote