En typisk slik tullete tur var da jeg jobbet for Evergreen for 25-30 år siden:
Jeg var ungkar, satt hjemme i ungkarshuset mitt i Dallas og hadde tenkt å sløve bort dagen med øl, biljard, dame og motorsykkel, som seg hør og bør.
Så ringer telefonen: Har du lyst til å ta en kjapp tur til Bombay?
Jo, sa jeg, kan vel gjøre det.
Flott, sa dem, dra til flyplassen i ettermiddag, har billett med Lufthansa på C klasse til
FRA deretter
BOM klar, pakk kofferten og god tur.
Fin tur med LH, men lang. Det fikk jo dog an å både drikke og røyke på den tiden så man kom frem 20 timer senere ganske sliten etter festen og strøk rett på hotellet ved Juhu Beach.
Var godt kjent der for vi fløy wet-lease for Air India Cargo.
Neste morran ringte jeg crew-screw for å spørre hva som skjer videre?
Hvor er du spurte dem? Jeg sa Bombay. "Uh, Ok, Stay there, don't go anywhere".
Så jeg satt rundt bassenget og drakk gin og tonic i 3 dager og tok livet ganske piano.
Så ringte crew-screw igjen og sa at nå kan du dra hjem, det ligger biletter klar med BA i kveld, "pack your bags".
Så jeg tok drosje til flyplassen og fortsatte festen på J klasse via
LHR til
DFW og snublet tilbake over terskelen til ungkarshuset 22 timer senere.
Fin mini ferie og aner enda ikke hva jeg skulle gjøre i Bombay, men levde som en konge: suiten hadde basseng i stua, skal rote frem et bilde.
Mange slike historier hvor man reiser jorda rundt med stadig forandring i planer
og ingen som har det store bildet.
Husker et DC-8 crew fra Kalitta som fikk beskjed om å reise til Bangkok og ta inn på hotell.
Da de kom ditt fikk de beskjed om å holde seg der inntil videre. Etter 3 dager ringte crewet til selskapet for å høre om videre planer. De fikk beskjed om å holde seg der og ikke ringe mere.
De lystret ordre og lå der i 3 uker, selskapet hadde glemt hvor de var.
Grei ferie med diett.