View Single Post
Old 21-07-2017, 16:45   #4
Millemor
ScanFlyer Blue

Millemor's Avatar

Default Re: Til New York med SAS (OSL-EWR) - et slags reisebrev

Er vel på tide at jeg fullfører dette reisebrevet.

Vi hadde ikke lagt så mange planer for turen på forhånd, et eneste faste på programmet var helikoptersightseeingen min og at vi skulle i sjømannskirken på 17. Mai.
Mandag 15.05 startet vi dagen med felles frokost på The Standard Grill hvor vi la en slags plan for dagen. Vi endte med å dele oss på formiddagen og avtalen var å møtes ved Macy’s klokka 13.

Noen av oss satte kursen mot B&H Photography da eldstemann i reisefølget hadde glemt laderen til kamerabatteriet sitt hjemme og det ble en fin gåtur, delvis på The High Line. Vi ga opp High Line ganske fort, det blåste så mye at det rett og slett var ganske ubehagelig, men jeg skjønner at det er populært når været spiller på lag.

B&H Photography er absolutt verdt et besøk om man er fotointeressert. Tror ikke det er mye fotoutstyr som finnes de ikke forhandler der. Hvordan prisnåvået er aner jeg ikke, da jeg ikke tok meg mye tid til å kikke siden resten av gjengen ville videre og klokka nærmet seg 12.

Vi tok turen opp i 86. Etasje av Empire State building og nok en gang var vinden ubehagelig. Men utsikten derfra er jo flott og det var helt greit å krysse av nok en severdighet på lista.

Etter Empire State Building bestemte vi oss for å gå mot Times Square, siden vi ikke var så langt unna, og vi stoppet på en pub, The Keg Room, for lunsj. Helt grei mat og stort utvalg av øl på tapp såvidt jeg husker.

Times Square var fort gjort. Greit nok å ha sett, men ikke noe å bruke tid på spør du meg. Yngstemann i reisefølget begynte å få nok, så etter en tur i en lekebutikk satte de kursen mot hotellet for en ettermiddagslur før middag. Resten av oss satte oss på takterrassen på The Sanctuary Hotel og tok et par øl der (en i reisefølget hadde bodd der på en tidligere tur til NYC). Hyggelig takterrasse og greit med flaskeøl til ”happyhour” priser.

Middagen ble inntatt på en bistro i nærheten av hotellet og de fleste tok kvelden ganske tidlig.

Tirsdag ble innledet med nok en fellesfrokost på The Standard Grill.

På formiddagen vi på båtsightseeing på Hudson River med Circle Line. Vi valgte den timeslange turen som går tur-retur Frihetsgudinnen fra en pir ved 43rd Street og siden det var sol og varmt var det en fin tur.

Etter båtsightseeingen gikk vi til Intrepid Sea, Air and Space museum som ligger et steinkast unna Circle Lines terminal. Det var stor stas for både eldste- og yngstemann i gruppa å være på dekket av et hangarskip og ikke minst alle flyene og helikopterene som var utstilt der. Selv synes jeg det var kult å se romfergen de har utstilt der (men litt antiklimaks at Enterprise bare er en prototyp og aldri har vært i rommet).

Vi spiste sen lunch på Balaboosta på Mulberry Street. Det er en restaurant jeg anbefaler på det varmeste, fantastisk mat, service og trivelig lokale. Og behagelig prisnivå.

Jeg brukte formiddagen 17. mai på å bevege meg fra hotellet og opp til Central Park. Jeg beveget meg for det meste til fots, men ”jukset” litt og tok Subwayen et par strekk. Fikk med meg Union Square, Madison Square Park, Flatiron Building, lobbyen i Chrysler Building og Grand Central Terminal før jeg gikk å møtte resten av gjengen på hjørnet av Central Park, ved The Plaza.

Lunsjplanen vår var å spise på Loeb Boathouse i Central Park, men da vi kom frem dit viste det seg at de var i ferd med å stenge pga at det skulle være lukket selskap der resten av dagen. Etter litt frem og tilbake endte vi med å spise på Express Cafeen der siden enkelte var slitne i beina og lite motiverte for å gå særlig mer og vi ikke visste om noen spisesteder i nærheten.

Etter lunsj var det tid for 17. mai feiring i Sjømannskirken på 52nd Street. Der hadde de sperret av hele gata mellom 1st og 2nd Avenue og det var satt opp boder som solgte typiske 17. Mai ting som pølse, Solo og is, samt norske effekter. Det var også leker for barna. Det ble holdt tale for dagen og konsert med Hanne Sørvaag før det var på tide å gå i tog. Artig å ha vært der, men personlig er jeg ikke så opptatt av 17. mai, så for min del kunne jeg likså godt brukt tiden på noe annet.

Selv stakk jeg av ganske rett etter barnetoget på grunn av at en gammel kompis fra jeg var utvekslingsstudent i New Mexico dukket opp og vi bestemte oss for å ta en matbit og mimre litt fra gamle dager.

På kvelden møttes familien til avslutningsmiddag på biffrestauranten STK. Mannfolka fikk seg de største biffene jeg noensinne har sett, mens lillesøster og jeg var mer beskjedne og fikk oss hver vår 150 grams filet. Både kjøtt og tilbehør smakte godt og servitøren vår var en av de mest kunnskapsrike og proffe servitørene jeg noensinne har opplevd. Hva regningen ble på vil jeg ikke vite, bare biffene til mannfolka kosta $98 per stk...