View Single Post
Old 19-07-2017, 13:22   #13
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Reise med plagsom kollega

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Jeg reiser mye alene. Ikke utelukkende av bekvemmelighetshensyn men også i tilfeller av mangel på egnet reisefølge. Men så reiser jeg også mye sammen med andre. Da har jeg ofte behov for tid for meg selv, som det sære vesenet jeg har blitt. Jeg har funnet ut at det greieste er å bare si det som det er; "Jeg trenger å være litt for meg selv, men hvor skal vi treffes til middag?"
Funker som krutt.
Ja, de første reisene alene ble vel i stor grad gjort pga mangel på reisefølge. Og så er det blitt en vane. Er vel også litt sær. Skiller klart mellom ferier der man reiser mer på måfå uten å ha planlagt noe. Er det mer en tematur - f.eks. spise godt i Paris eller besøke destillerier i Skottland, er det en fordel å ha følge.

De første gangene en kollega foreslo at vi skulle reise sammen sa jeg tydelig fra at jeg synes vi for det meste kunne møtes til middag, noen ganger lunsj, frokost, i høyden 1-2 dager at vi gjorde ting sammen. Dette tror jeg kan være vanskelig for noen å forstå/akseptere. Hvis man da legger ut på en tur uten å ha blitt enig om dette på forhånd, er jo det litt håpløst.

For egen del vil en tur til Colombia være en "eventyrreise" jeg har forestillinger om hvordan skal være - avslappende i solen om vinteren, samtidig spennende, eksotisk og litt utfordrende. Noen dager vil jeg kanskje bare reise rundt, kanskje er jeg med på en organisert kaffetur eller lignende - kanskje en dag eller tre på stranda, kanskje tre-fire veldig seine kvelder.

Det er også fint å spise middag sammen - men ikke alltid, kanskje er en fortauskafe alene der man føler at man menger seg med lokalbefolkningen, om enn bare på avstand, kanskje det beste. Å sitte sammen med andre nordmenn for å snakke om norsk politikk eller tyske biler er ikke det samme. Den aller største reiseopplevelsen hadde jeg kanskje første gang jeg var utenfor verdendelen, i Havanna, der jeg satt på en fortauskafee med en nyinnkjøpt sigar og en mojito en travel ettermiddag. Det hadde rett og slett ikke vært det samme å sitte der å drikke og prate sammen med reisefølget.

Det er vel kanskje de færreste som har reist på ferie alene, men jeg tror de aller fleste som har gjort det gjerne vil gjøre det mer.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote