Re: FlyViking - diskusjonstråd
Jeg kan ikke nok om fly til å forstå alt Peppe skriver over, men selv det jeg forstår viser at man må ta høyde nettopp for at det kan gå galt. Jeg jobber i oljå, og der har man et slagord:
"If you think safety is expensive, try an accident".
Oljå opererer med standarder for å unngå utblåsninger, bl.a. at det skal være flere barrierer mellom reservoaret og overflaten, og der prosedyrer for å sikre at de holder. For de som husker Deepwater Horizon skjedde nettopp det at det hadde gått så greit hittil, man hadde tatt noen shortcuts, først og fremst at sementen mellom hullet og metallforingen i brønnen ikke hadde fått stivne skikkelig.
Inntil den dagen det ikke gikk så greit, det kom en utblåsning, og metallforingen inni skjøt opp i blow-out-preventeren (som det heter på godt norsk), slik at den heller ikke virket.
Jeg tror BP i ettertid ser at de skulle spandert et par dagers ekstra rigg-rate på å la sementen tørke.....
|