View Single Post
Old 29-05-2017, 17:20   #8
LeMonde
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
Default Re: Trafikkrettigheter og Russland - utfordringer med nye Asiaruter (splittet)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Irland har ikke noen (knapt nok) noen interesse i dette. Nok en gang, hvor selskapet er registrert er mer en teknisk detalj i det store og hele. Dessuten er denne avtalen en sak mellom Skandinaviske og Russiske myndigheter. Irland ønsker nok som resten av EU en form for Open Skies

Det er skandinaviske myndigheter som har interesse og motiver her. En mer liberal (eller "større") avtale vil legge til rette for nye ruter og flere avganger. Dette vil bidra til mer trafikk (og en større andel av trafikken), flere turister og mer handel. Dette bidrar langt mer til den lokale.
OK, prøv å se saken fra den andre siden da: Hva er interessene og motivene til Russland? Kanskje de ikke synes det er interessant å åpne deres luftrom for at Gud og hvermann skal kunne fly der, og kanskje da spesielt ikke vestlige selskap med uklar nasjonal tilhørighet, eierstruktur og fragmenterte ansvarsforhold? Har Russland noen historie med å være et åpent land der vesten kan operere fritt som de ønsker slik at vesten kan tjene sine penger på deres bekostning? Russerne får tydeligvis allerede lov å fly det de ønsker i Europeisk luftrom, ellers hadde vel de også ivret for å løse opp i avtaleverket.

Det virker ikke å være interessant for Putin å slippe EU LowCost fri i sitt luftrom, og for å være ærlig skjønner jeg han godt i akkurat den saken. At vesten kan ha glede av økt trafikk og ruter slik du beskriver, det er jo selvsagt.
LeMonde is offline   Reply With Quote