View Single Post
Old 23-05-2017, 17:46   #6
Stone
ScanFlyer Molded

Stone's Avatar

Default Re: Braathens 737-205 vs 737-205 Advanced

Det er korrekt at SUS/P/A/G var av den opprinnelige utgaven 737-205, omtalt til daglig som "basic". SUD var den første "Advanced", selv om den hadde identisk interiør som de tidligere, med åpne "hattehyller". Hvem som innførte dette begrepet vet jeg dessverre ikke, men regner med at Boeing brukte det i markedføringen for å markere overgangen til et klart mer kapabelt produkt som kom på markedet i 1971.

Differansene er både utvendig og innvendig og jeg tar det etter hukommelsen:

*Ny og mer aerodynamisk utforming av engine pylon, tydelig bredere.
*Krueger flap #2 og #3 (inboard) går helt inn til skroget hvor den før stanset utenfor landing light glass.
*Slats #2/3/4/5 fikk ny "full extend"-posisjon, før gikk bare #1 og #6 "helt ut. Schedulering av disse i forhold til aft flap var også ny, for å forbedre runway performance.
*Center fuel tank ble integral tank (basic hadde bag tank), dermed større kapasitet. Her er scoopet for bag tankens cavity vent synlig på skrogets venstre side, like foran vingen.
*Færre vortex generators under horizontal stabilizer.
*Høyere MTOW.
*Oppgradert anti-skid-system med integrert autobrake.
*Nytt reverser-kontrollsystem hvor restene av det gamle pneumatiske systemet forsvant.
*Høyere sertifisert ceiling. (37000 ft i stedet for 35000)
*Mindre cockpit upgrade med optional Omega nav og HF (BU)

Mulig at det det finnes flere, mindre forbedringer, men det var dette jeg husket i farten.

Linken Scandinavian kom med mens jeg skrev er ganske informativ hva gjelder det synlige utvendige.

Last edited by Stone; 23-05-2017 at 17:49.
Stone is offline   Reply With Quote