Quote:
Originally Posted by dc-8-63
Har du benyttet deg av Preclearance ? Naa er jeg ikke sikker paa hvilken modell OSL og ARN legger opp til, men jeg reiser ofte via flyplasser som har Preclearance og det som med allt - fordeler og ulemper. De plassene jeg benytter (Vancouver - Toronto) og har benyttet (Shannon) har alle US Customs ogsaa, saa f.eks. i Shannon maa man hente bagasjen, opp en etasje gjennom Immigrasjon og Toll en strafferunde som la paa 2 timer.
|
I Shannon ser man også den andre bakdelen, at man er "innenriks USA" etter tollen, dvs. nesten null og niks utvalg av servicetilbud. Utfordringen er at tollgrensen er flyttet, så man kan ikke ha lokale matvarer der (kjøtt, meieriprodukter, frukt, grønt etc.) siden det er restriksjoner på import av det. Kan jo være det løses på en eller annen måte, men de gangene jeg har vært i Shannon har det vært "øde".
Shannon har vært smooth når jeg har vært der, men det har vært fordi BA har prioritet der så vi har blitt loset utenfor køen. Om man ser på hvordan det er organisert så har de delt opp flyene i grupper, og man må passere immigrasjonen når "eget fly vises på skjermen".