Quote:
Originally Posted by Flygplan
Det skal forstås slik at hvis man ikke er heltidsansatt er det heller ingen grunn til å klage på at man ikke har heltidslønn. Nå vet jeg ikke om flygerne i FV er heltidsansatte, men med den produksjonen de har ville det nok kunne ført til mye betalt dødtid etter at dagens flygninger er utførte, så det ville vært rart å ha alle heltidsansatte. Når man tenker på lønn må man tenke på hvor mange timer noen jobber for den lønnen. Det er for øvrig deltidsansatte i cockpitene til både WF, NAS og SAS også.
|
Etter hva jeg har forstått, så jobber pilotene i et 5/4-system med base
TOS.
Er det å jobbe i denne brøken mindre enn 100% stilling? Mener du at det skal telles timer for utført flyging de dagene man er tilgjengelig for arbeidsgiver som da skal gi grunnlag for å kunne definere denne rotasjonen ned i stillingsbrøk?
Hvis jeg er ansatt for å jobbe 5/4 så er jeg ansatt for å jobbe 5/4. Da har jeg en 100% stilling hvis 5/4 er definert som nettopp det. Skal jeg trekkes i lønn bare fordi arb.giver ikke har mer enn to legs å la meg fly en gitt dag?
Det får da være maken til utnytting av arbeidskraft man skal måtte godta. Det lukter gjennomtrekk i cockpit der lang vei.