View Single Post
Old 09-04-2017, 19:44   #13
Millemor
ScanFlyer Blue

Millemor's Avatar

Default Re: Emirates Business Class OSL - DXB (777-300ER) - JNB (A380)

Jeg kom til gaten ca 45 minutter før avgangstid og de var allerede i gang med boardingen. De boardet Economy via gate A9 og Business og First via A10. Det var lange køer for å komme inn på gateområdet til Economy pga at de sjekker pass/boardingkort før man slipper inn dit. Køen for Business og First var langt kortere og etter noen få minutter var jeg på vei ned til broene som ledet til øverste dekk. De hadde separate broer for First og Business.

EK764 JNB-DXB
Airbus A380-800
A6-EEX
23K

Jeg hadde valgt samme sete som på flighten fra DXB til JNB, 23K, og som sist ventet pledd, pute og hodetelefoner i setet. I tillegg lå overmadrassen i en av boksene ved vinduet og en pakke med øyemaske og sokker i hylla over ”minibaren”. Ikke lenge etter at jeg satte meg fikk jeg et glass champagne og amenity kit.

I motsetningen på flighten fra DXB til JNB hvor det var omtrent halvfullt i Business class var det fullt denne gangen. Det preget servicen i negativ retning, sammenlignet med på flighten sørover. Crewet virket stressa og alt virket litt ”samlebåndsaktig”. Det var også noen småglipper, bl.a. fikk jeg først vin til maten da jeg var nesten ferdig med forretten og påfyllet jeg takket ja til kom aldri. Det gjorde heller ikke dessertvinen.

Da de slo av setebelteskiltet tuslet jeg bakover og tok en øl i baren, det er jo noe av det som er kult med å fly i Business Class på A380 hos Emirates. Tok en prat med et par medpassasjerer og han som stod i baren det meste av turen var veldig hyggelig.

Da det nærmet seg middag kom de og tok opp bestilling på en pre-dinner drink. Jeg gikk for et glass bobler og fikk det servert med en skål med varme nøtter. Ikke feil.

Var en liten nedtur at innen de kom til setet mitt for å ta opp middagsbestilling var de tomme for hovedretten jeg ønsket, men det er vel ”risikoen” med å velge en av de bakre radene. Jeg valgte tomatsuppe, kylling og sjokoladekake. Suppa var veldig god, mens kyllingretten var en nedtur. Kyllingen var tørr og manglet saus. Sjokoladekaka var grei.

Etter middag tok jeg et par øl i loungen ombord før jeg redde opp senga og forsøkte å få litt søvn. Det var ikke noe mer servering ombord og jeg ble vekket når det begynte å nærme seg landing og jeg måtte gjøre om senga til sete igjen.

I Dubai parkerte vi på en gate på concourse A og det var nok en gang en fordel å ha tilgang til fast-track i security, det var lange køer for ”allmuen”. Jeg hadde bare to timer fra ankomst til flyet til Oslo skulle gå, så spesielt god tid hadde jeg ikke. Flyet til OSL var satt opp med avgang fra concourse B og bare det å komme seg dit fra Concourse A tar jo litt tid siden man må ta ”toget” mellom de to. Rakk en svipp innom loungen for en matbit og et klesskift før jeg gikk til gate.

EK160DXB-OSL
Boeing 777-300ER
A6-E??
7A

Denne gangen måtte jeg ned i terminalen og boardingen skilte seg ikke veldig fra de gangene jeg har flydd Economy fra DXB, bortsett fra at vi fikk gå ombord først via broen ved den første døren. De brukte den til Business og First og døra midt i Business til Economy.

Purser ønsket meg velkommen og hilste med navn før velkomstdrinken kom. Jeg gikk for appelsinjuice siden det var tidlig på morgenen og alkohol var ikke spesielt fristende. Det kom en mann å satte seg i 7B, men da boarding var ferdig var det mange ledige seter og han spurte om han kunne flytte til 6K, noe han fikk ja til.

Rett etter avgang ble det servert kontinental frokost; litt kjøttpålegg, en croissant med syltetøy og yoghurt.

Etter frokost sov jeg noen timer før det var tid for lunch et par timer før landing i Oslo.

Jeg gikk for nok en suppe til forrett, kylling til hovedrett og pasjonsfruktterte til dessert.

Suppa var god, kyllingen grei og kaka var god. Tok et glass øl etter maten og vips så var vi i gang med innflyging og landing.

Kom fort av flyet og brukte en automat for passkontroll, så det gikk raskt. Etter litt handling i taxfreen ble det litt venting på bagasjen, men heldigvis (og takket være Priority Business tags?) var min koffert og bag blant de første som dukket opp på båndet. Turen ble avsluttet i baksetet av en Mercedes S-klasse fra Bislet Limousine som kjørte meg hjem.

Konklusjon:
Min første reise i Business class ga definitivt mersmak. Jeg synes jevnt over at Emirates leverer et solid produkt. Returreisen med fullt belegg i Business kabinen på A380 fra JNB til DXB var nedturen. Jeg følte at crewet kjempet for å holde tritt, men lykkes aldri. Jeg foretrekker A380 kabinen fremfor 777 pga at setene gir langt mer privatliv, men servicenivået på 777 opplevde jeg generelt som høyere og med mer personlig service. Det skal sies at de to 777 flightene ikke hadde fullt belegg i Business, det var mellom halvfullt og to-tredjedels fullt.

Loungen på DXB har fine fasiliteter, jeg satte stor pris på muligheten til en dusj på turen sørover, men jeg opplevde den som for stor og lite skjermet fra terminalen til at jeg fikk lounge-følelsen. Matutvalget var heller ikke imponerende.

Buisnessdelen av OSL Lounge vinner på interiør og den er skjermet fra terminalen, men mattilbudet der imponerte meg ikke. Vaflene reddet dagen.

Emirates Loungen på JNB var favoritten min på denne turen. Skjermet fra terminalen så man får loungefølesen og bra utvalg av både mat og drikke som de jevnlig sørger for påfyll av og det fremstod som ryddig og innbydende.

Neste flyreise på programmet er til New York i mai. I Economy... Back to reality

Last edited by Millemor; 09-04-2017 at 20:14.
Millemor is offline   Reply With Quote