View Single Post
Old 09-04-2017, 19:42   #12
Millemor
ScanFlyer Blue

Millemor's Avatar

Default Re: Emirates Business Class OSL - DXB (777-300ER) - JNB (A380)

På tide å fullføre denne rapporten...

Ettersom Swebeswebe ikke har ”big five” og det ikke er mye vilt der hadde vennene mine bestemt at vi skulle ta en skikkelig game drive på veien tilbake tilbake til Pretoria. Den opprinnelige planen var å besøke Pilanesberg National Park, som de har tatt meg til tidligere, men omveien dit var i drøyeste laget og etter å ha undersøkt litt landet vi på Marakele National Park.

Marakele ligger lenger nord enn Pilanesberg og er noe større arealmessig. Landskapet er annerledes enn i Pilanesberg, mer spektakulært.

Hovedaktiviteten vår de timene vi var der ble å kjøre den lange, smale og svingete veien opp til et utsiktspunkt på ”toppen” av parken. Det tok sin tid og enkelte strekninger var nerveprirrende, spesielt om det kom en bil i motsatt retning. Utsikten fra toppen var fantastisk!

Dessverre så vi ikke mange dyr i løpet av dagen; noen forskjellige antiloper, sebra, bavianer, villsvin og neshorn.

Ungene som savnet TV, data og nettforbindelse etter noen dager i villmarka kjedet seg og var en lang dag. Den drøyt to timer lange kjøreturen fra Marakele til Pretoria var en tålmodighetsprøve for både små, slitne kropper og voksne som begynte å føle på virkeligheten igjen etter en helg ”off the grid” da mobiltelefonene våre fikk forbindelse med omverdenen og mer eller mindre velkomne meldinger og eposter tikket inn.

Den siste uka i Pretoria ble preget av hverdagsliv. Et høydepunkt var en tur til Black Horse Brewery i Magalliesburg for å spise sen lunsj den siste søndagen jeg var der. Det ene venneparet mitt tok meg med dit i fjor også og jeg hadde ikke noe i mot å gjenta det. Black Horse er både microbryggeri, restaurant, bed and breakfast og selskapslokale og uteserveringen, som består av mindre terrasser bygget inn i en skråning med store trær som” parasoll” er fantastisk. Maten er bra, de er gode på spennende smaker og porsjonene er rause. Et fint sted for en dagsutflukt med Pretoria eller Johannesburg som utgangspunk, det tar under en time med bil – eller litt lenger tid om man tar ”the scenic route”.

Kosmos i blomst langs veien tilbake til Pretoria.

Den siste kvelden før avreise var vi i Melville i Johannesburg for å spise ”avskjedsmiddag”. Melville er et veldig trivelig område med masse spisesteder og spennende småbutikker, gallerier etc. Det er mye studenter i området og jeg får litt Grünerløkka følelse når jeg vandrer gatelangs der.

Det ene venneparet mitt og jeg hadde veldig lyst til teste en nyåpnet mexicansk restaurant, La Santa Muerte. Vi startet med et fat assorterte tacos og Margaritas på der.

Kvelden ble avsluttet med hovedrett og dessert på Lucky Bean, en trivelig og uformell restaurant. I tillegg til den ”vanlige” a la carte menyen har de en ”turistmeny” med en del lokalt vilt på. Bl.a. sebra, antilope og strutsekjøtt var på menyen da vi var der.

Onsdag 29/3 var avreisedag. Jeg kjøpte opprinnelig billettene til returreisa i Economy, men undersøkte prisen for oppgradering til Business og den var ikke helt avskrekkende, så jeg gikk for det på returen også.

Jeg sørget for å oppgradere tidlig nok til at jeg kunne booke bil til og fra flyplassen og ble hentet tre og en halv time før avgang.

Innsjekkingen var i full gang da jeg ankom O.R. Tambo International og det var lange køer i Economy innsjekken. Var også litt kø i Business skrankene og ting tok sin tid, bl.a. stod det en familie som reiste med flere små barn og skulle sjekke inn både barneseter, vogner og en haug bagasje foran meg. Fikk etterhvert sjekket inn og heldigvis gikk security og passkontroll ganske raskt.

Emirates har egen lounge på JNB, den ligger i annen etasje et stykke ut på internasjonal sone. Den er ganske romslig og pga at det er et hjørnelokale er den lys og trivelig. Innredningen er ”standard” Emirates lounge: treverk, beige skinn og litt bling. Det er et stort område med sofaer og komfortable stoler og et mindre spiseområde ved buffeen. Greit utvalg av både mat og drikke (inkl. Möet), jeg spiste en Shepherds pie som var veldig god. De hadde flere ansatte som gikk jevnlig rundt og ryddet og fylte på buffeten og alt i alt synes jeg matserveringen på JNB var mye mer tiltalende enn på DXB. Og fikk loungefølelsen der, siden den er liten og adskilt fra terminalen.