Quote:
Originally Posted by view
Cityjet er sikkert bra saker i solgangsbris og skyfri himmel, men jeg mener fortsatt SAS ikke har gjort jobben sin med å sette inn disse på KSU. Ref dagens SK2311, diversion til TRD på 20.000 fot med ganske normale landingsforhold til KSU å være. Jeg sier normalt, fordi WF570 og WF555 landet i tidsrommet. Bare å glede seg til skikkelig ruskevær 
|
Ser du er flink til å sitte og være lenestolpilot. Været i
KSU i dag, fem minutter før og 25 minutter etter planlagt ankomsttid:
ENKB 061450Z 30010KT 1800 DZ VV003 06/05 Q1007
RMK WIND 745FT 30013KT
ENKB 061420Z 25014KT 3800 DZ BKN003 07/06 Q1006
RMK WIND 745FT 26022KT
Nordvestlig vind og broken 300, senere vertical visibility 300. ILS07, som er den approachen med lavest minima, har 520 ft som minstehøyde. Det er 340 fot over bakkenivå. Når da været ligger 40 fot lavere er det ikke så mye man får gjort. Når det i tillegg blåste fra 300 grader på bakken, og nesten rett vestfra med 22 kts bare noen hundre fot over minima, slik at 25 sannsynligvis var i bruk, er minima på RNAV-approachen enda høyere.
KSU er en kinkig plass å lande på når det er tailwind og våt bane, så jeg skjønner godt at de ikke endte opp der med de forholdene.
Ligger været akkurat på minima kan det også godt hende at én maskin kommer ned, mens nestemann som prøver seg ikke ser nok til å lande.