I tillegg til å sende to meldinger klarte jeg å hive meg rundt i
SAS-appen og booke en billett på neste fly tilbake til riktig side av fjellene. Joda, man blir sikkert booket om og sånt, men all erfaring tilsier at når driten treffer den berømmelige viften er det hver mann for seg selv. Enden på visen ble at jeg plutselig satt med både 3F og 4B på et og samme fly tilbake til Bergen. Da hjulene endelig faktisk traff en rullebane kunne flyvertinnen nølende annonsere: «Mine damer og herrer, velkommen, øhm, tilbake igjen til Oslo lufthavn Gardermoen», Jo, takk skal du ha.. «Vi
SAS og Star Alliance takker for at dere valgte å fly med oss og håper å se dere igjen snart» Noen ganger lurer jeg på om besetningen tenker over hva de faktisk står og lirer av seg til passasjerer som få minutter senere skal beine avgårde til serviceskranker og gater for å hive seg med på neste fly - med
SAS - som om det var evakueringen av Saigon som var på trappene.
Loungen var full så det var ikke stort annet å ta seg til enn å stå som en flokk kveg rundt gaten. Et kort et øyeblikk vurderte jeg å selge en av plassene mine til høystbydende,
for det var nok av kjøpere omkring, men et olmt blikk fra mannen bak skranken sa at det nok var en dårlig ide. I tillegg lurte han på hvorfor i alle dager jeg hadde to billetter på en og samme flight. "Reiser så mye at det fort går litt i ball", sa jeg, med den aller største selvfølgelighet i stemmen. Blikket hans tilsa at jeg nok ikke burde fortelle ham om billetten jeg hadde på flighten til Bergen deretter igjen heller, for da hadde sikkert mannen implodert. Nå vet jeg egentlig ikke hvor smart han fyren i gaten var, for da jeg var elskverdig nok til å faktisk gi ham det ene setet mitt spurte han av alle ting om jeg ville beholde 4B eller 3F. Øhm, nei, altså, vi liker vel alle midtseter når flyet garantert er stappfult.. duh.. Apropos ideer om kjøp og salg så har jeg en annen ide til neste gang det er irrops på Gardermoen. Som diamantmedlem får man jo kølapper i en annen nummerserie og blir attpåtil prioritert foran folk flest. De lappene er det helt sikkert et marked for! Skal vi si 10kr pr kølapp? Det er jo en kanondeal for alle involverte.. Når gullkort omsettes bør det jo finnes et marked for gullkortkølapper også?
Midt i seansen med ombooking og videresalg av billetter kom piloten tuslende og sa til mannen i gaten at han "hadde info". Det pleier aldri å være et godt tegn når de som skal fly flyet vet mer om tingenes tilstand enn de som skal sende flyet avgårde, spesielt når avgangstid nærmer seg og det faktisk ikke står et fly utenfor gaten. I kampens hete, eller bare det faktum at jeg fremdeles var litt på thai-tid (vi kommer til dette, bare gi meg litt tid), hadde jeg helt oversett dette, men en titt ut vinduet kunne bekrefte pilotene påstand. Status var at piloten var på plass, men selve flyet manglet. Det var på tur fra Ålesund eller et eller annet sted hvor de snakker merkelig. Steike mye tåke der også. Men det var vist på vei. Styrmannen var også oppe i luften et eller annet sted, men ikke sammen med resten av crewet, for de var på et tredje fly. Eller så hadde de gitt opp satt seg med på en eller annen bar i protest, slik jeg vurderte å gjøre, men ved gaten var de i hvert fall ikke.
Gatemannen og piloten ble sammen enige om at det nok var best å la forsamlingen få beskjed om tingenes tilstand, selv om de fleste allerede hadde overvært dialogen mellom dem. Tre tastetrykk senere kom den skingrende datastemmen på øret "Mine damer og herrer.
SAS har melding om en forsinkelse" Ja, no shit du.. Skulle vært hjemme for tre timer siden men jeg er fremdeles i Oslo selv om jeg har billett på hvert eneste tilgjengelige fly over fjellet..
Enden på historien ble at jeg 6 timere senere enn normalt faktisk kom meg hjem hjem til slutt, uten å havne på hotell. Og selv om det ikke ble noe Zacappa på meg og en irrops-report fra Sykkelthor til dere, kom jeg på at jeg har noen nylige turer som kanskje er av interesse likevel.
Jeg pendler nemlig til Oslo. Det har jeg gjort en stund. Mer enn et år faktisk. Det er verdens dårligste deal for miljøet, samboerskap og for så vidt firmaøkonomi, men det ble nå en gang slik. Da vi skrev desember i fjor hadde jeg egentlig tenkt å si at nå var det nok, men så kom jeg på at det jo faktisk fantes noe som het Travel Pass Unlimited. De andre på kontoret har enten glemt at jeg finnes eller tror jeg er nyansatt når jeg en sjelden gang er innom, så det var liksom ikke noe poeng å slutte å pendle nå uansett. Jeg gikk til sjefen min i beste Kjell fra Lunch-stil og proklamerte at hvis han hostet opp penger til et slik et så ville han ikke betale en krone for flybilletter etter 2. januar (hvis bare han hostet opp 89.000 i en engang). Til hun hjemme sa jeg at jeg med en slik billett kunne reise hjem hver eneste dag i stedet for å være borte hele uken (hvis bare jeg stod opp kl 04:30 hver dag for å reise til Oslo). Jeg følte meg riktig så smart der jeg argumenterte om produktets fortreffelighet, mens jeg tror de i andre enden av argumentasjonsrekken lurte på hva jeg hadde røykt. Hvem i alle dager vil frivillig stå opp kl 04:30 hver eneste dag for å fly over fjellene for å gå på jobb i en annen by..? For folk flest er det tidenes mest åndssvake ide, men her inne kan vi kanskje forstå litt av galskapen? Jeg håper det.. Jeg fortsatte i hvert fall pendlingen en stund til, men som motytelse skulle det arrangeres ferie. Langt bort. Et varmt sted. Fair enogh, sa jeg, men da må vi reise i stort fly med store seter, for å reise langt i stort fly med små seter går ikke. Dessuten begynte jeg å bli mektig lei av små fly med små seter, cola zero og Wasa..