Quote:
.
Har nå vært med på mange reiser opp igjennom der det er tørr snø, som blåser av med en gang man passerer 40-60 km/t, og da er det vel ikke noe vits vil je
|
Joda, tørr snø blåser vel av, men det kan være frost og is under, spesielt hvis flyet har overnattet utafor i vær og vind.
Hadde flyet stått i oppvarmet hangar så kan den den tørre snøen smelte og fryse igjen mens paxen går ombord og det snør fortsatt.
Kanskje ser dette enkelt ut fra et passasjer vindu men det er så mye på spill at en flyger, eller et selskap tar ikke sjansjen på at noe blåser av.
I verste fall dør 35 pax og crew og i beste fall sparer man noen tusen på å ikke de-ice.
(Husk også at en motor kan stoppe nøyaktig på V-1 og da kan litt snø eller is være en dødsdom selv om flyet har hestekrefter nok til å komme seg av banen med 2-3 eller 4 motorer på full guffe.)
Jeg har fløyet endel i Alaska, i Sibir og i Norge på vinteren og har respekt for is og snø.
Der hjelper ikke synsing og pytt-pytt