Re: Romania (og kanskje Moldova) i oktober
Var i Transdnjestr på selveste 9. mai i fjor. Flott tur, nesten verdt en trip report, men dårlig med fly-relaterte ting på den turen. Vi (fire av gutta på tur) hadde orget med en lokal Trandnjestr-guide (han snakket sågar svensk!) som hentet oss på hotellet i Chisinau med bil. Han kjørte oss til Tiraspol, det var en liten stopp på "grensen" mellom Moldova og Transdnjestr, vi betalte noen euro og kunne så være i "landet" i 10 eller 12 timer, husker ikke nøyaktig. Vi dro videre med bil til Odessa, også vel verdt en tur, men utenfor din scope. I selve Chisinau er det egentlig ikke så fryktelig mye å se på, men du har endel gode vingårder en til to timer unna, de er verdt et besøk. Cricova er nok den mest kjente. Det er da også den mest turistifiserte , og vinen er heller ikke den beste. OK, smak og behag, men jeg liker spesielt Chateau Vartely og også Purcari mye bedre. Ville definitivt tatt et besøk på C.V. Transdnjestr/Tiraspol er også vel verdt en tur. Er du interessert send meg en PM, så kan jeg se om jeg finner han kontakten i Tiraspol.
Romania har veldig mye å by på, mye flott natur oppe i fjellene. Biltur på "Transfagaracan"- veien er en opplevelse. Bucuresti har jo også endel sightseeing steder du bør få med deg der. Regionen generelt har et behagelig klima til ut i okt/nov, så høstferien burde være godt innafor.
God tur!
Edit: PS: Som Sondbjo også sier er det mye vanskeligere å komme inn i Moldova via Transdnjestr fra Ukraina enn omvendt. Transdnjestr er offisielt fremdeles en del av Moldova, på samme måte som Serbia ser på Kosovo. Inn fra "moderlandet" er ok, motsatt må det nok smøres. T/R Transdnjestr fra Chisinau/Moldova burde ikke være noe problem.
Last edited by KnutW; 13-03-2017 at 19:08.
|