View Single Post
Old 11-03-2017, 22:29   #7
Millemor
ScanFlyer Blue

Millemor's Avatar

Default Re: Emirates Business Class OSL - DXB (777-300ER) - JNB (A380)

I går fikk jeg oppleve litt Sør-Afrikansk byråkrati på nært hold. Eldstedatteren til det ene venneparet mitt her nede har akkurat fylt 17 og det er minstealder for å øvelseskjøre. For å øvelseskjøre må man ha en "training license" utstedt av myndighetene og for å få den må det søkes og dokumenteres...

Første skritt var å skaffe seg nasjonalt ID kort. Det hadde hun søkt om for noen uker siden og i går skulle det hentes. Postvesenet her er ikke til å stole på. Vi kjørte en liten by ca 30 minutter øst for Pretoria og stoppet utenfor et lite teglsteisbygg om gitt av et metallgjerde med piggtråd på toppen. Det virket veldig "Afrikansk" og primitivt på meg. ID "kortet" viste seg å være en liten grønn bok - minnet meg om førerkortene vi hadde i Norge for maaaaaange år siden.

Neste trinn var å kjøre til en annen by for å søke om "training license". Da vi kom dit viste det seg at de ikke drev med det lenger og de sendte oss videre til et annet sted. Før vi kjørte dit fant vi ut at det var på tide med litt mat og venninna mi ville vise meg den lille byen Cullinan.

Cullinan er en gruveby (diamantgruva hvor verdens største rådiamant noensinne ble funnet https://en.wikipedia.org/wiki/Cullinan_Diamond) og vi besøkte Oak Street, gata som leder ned til hovedporten til Cullinan Diamonds. Den er veldig pittoresk og hyggelig med små viktorianske hus som huser kunst/håndverks/antikkbutikker og flere trivelige cafeer og kaffebarer. Her er noen bilder:

Brukt/antikkbutikk

Oak Street sett fra porten til Cullinan Diamonds.

Uteserveringen på en av cafeene langs Oak Street.

Skoleklasse på vei til omvisning i gruva.

Vi fikk selskap på fire bein mens vi ventet på maten.

Enden på visa ble at vi kom til trafikkmyndighetskontor nummer to og heller ikke der kunne de hjelpe med "tranining license", så vi ble henvist til et tredje kontor. Dit skal vi på mandag... Jeg har en sterk følelse av at det ikke blir det siste kontoret vi besøker før dette er i orden, da det på meg virker veldig tilfeldig og uorganisert. "Resepsjonen" det ene stedet var en fyr i campingstol (av typen med sammenleggbar med koppholder i armlenet) bak et gammelt plasthagebord med en mobiltelefon, et par pappmapper med dokumenter og et clip-board med noe som så ut som et skjema på.

...to be continued...

I dag har vi vært på braai (grilling) hos et felles vennepar og det ble mengder av god mat og mer enn nok alkohol. Nå er det på tide å finne senga!

Last edited by Millemor; 11-03-2017 at 22:37. Reason: La til noe jeg hadde glemt første gangen.
Millemor is offline   Reply With Quote