View Single Post
Old 08-03-2017, 11:33   #15
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Default Re: Mine flyreiser gjennom 38 år

Quote:
Originally Posted by oy-viv View Post
Mit 'trofæ' hvad flyvemaskiner angår er nok VC10! Et meget elegant fly,
som var behageligt at flyve med, efter datidens standard. Jeg har aldrig
fløjet i russisk byggede fly, men IL-62 jo var en flot kopi af VC-10eren, og
måske var den lige så behagelig at flyve med ?
Den eneste VC10 jeg har fløyet var tanker-utgaven til RAF https://forum.flyprat.no/showthread....10#post1084079 og der var det dårlig med både førsteklasse og isolasjon når man kom bak cockpitseksjonen. Men det den manglet i komfort tok vi til de grader igjen på flyvingen. Vi fikk lov å fly low level visuelt ut vestover fra Sola, omtrent nedi Lysefjorden og forbi både Prekestolen og Kjærag, nesten i samme høyde som de. Kapteinen satt og håndfløy maskinen og sa med et bredt glis: "Hah! You can't do this in British Airways!" Etter Lysebotn klatret vi opp til marsjhøyde, refuelet seks Tornadoer og returnerte til Sola.

IL-62 var sikkert mer støyende inni;
(sakset fra trip report; Solovievsymfonien
Iljushin IL-62 var den første flytypen som sto på programmet i Nord-Korea. I denne 60-talls klassikeren, av noen kalt luftens sovjetiske limousin, er det fire stykk Soloviev D30KU motorer som står for fremdriften. De etterlater tilhørerne, passasjerer og flyplassnaboer, overhodet ikke i tvil om at alle fire er startet opp og går for full musikk. Spesielt under avgang og utklatring gir de fra seg en høy og skingrende hvinelyd. For de av oss entusiaster som vet å sette pris på gromlyden er dette fenomenet kjent som Solovievsymfonien.
For de mindre entusiastiske er nok begrepet helsikes spetakkel mer dekkende. Dog roer det seg betraktelig ned når man går over i cruise-fasen, og sitter man foran i kabinen er IL-62 faktisk ganske stillegående og meget behagelig skyss. )

Jeg satt både baki og foran på IL-62, og som sagt er det veldig bråkete baki under take-off og utklatring. Foran er det helt greit, og spesielt på cruise er den veldig behagelig og relativt stillegående. Sovjetisk limousin er egentlig en god betegnelse.
KnutW is offline   Reply With Quote