Quote:
Originally Posted by Basse-HAU
Er vel snart kun SK som ikke har begynt utfasing av A340...
|
I for seg seg ja, men A340 hadde jo vært i drift endel år før de fikk sin første.
Bildet er heller ikke helt svart-hvitt og en A340-300 kan være mye forskjellig. Finnair, var jo litt unntaket her som utfaset sine relativt nye maskiner, da A350 da kom. Tar man f.eks Lufthansa og Swiss som eksempel, så stemmer det at de har begynt utfasingen, men merk det stort sett gjelder de eldre maskinene, mens de nyere variantene enten er planlagt for bruk i flere år fremover (Swiss) eller har funnet nye roller i flåten (Lufthansa). Det er jo også vært snakk at Air France ser på noe av det samme som Lufthansa, ved å overføre de A340-300 med endel liv igjen til en form for lav(ere) kost enhet internt, som Lufthansa gjorde med de A340-300 maskinene som flys av Cityline på vegne av Lufthansa i dag
De fleste av disse A340-300 maskinene som hugges i dag, er jo maskiner som nærmer seg en alder at de uansett ville blitt parkert (vi ser jo det samme med 777-200 maskiner nå), mens de nyere ofte havner videre hos litt ymse flyselskaper