Re: FlyViking - diskusjonstråd
Den som klarer å finne WFs årsrapport og dele ett tall på et annet kan finne ut at totale salgsinntekter delt på antall passasjerer gir kr. 1041 for året 2015. Jeg vet ikke hvor mye av salgsinntektene som er relatert til passasjerer eller annet som post og frakt, men billettsalg gir nødvendigvis mindre til WF enn kr 1041 i snitt, inkludert berømte dyre billetter kjøpt kort tid før reisen.
Hvem får lavest kostnader av WF og FV?
Fly, jeg vet ikke hva som er mest økonomisk av å eie noe i 20+ år eller å leie, men det ville overraske meg hvis det er billigst å leie. Finanskostnader er alltid lavest for solide firma, enten man eier og har banklån, eller leaser.
Avgifter, likt.
Fuel, likt.
Vedlikehold, større flåte og egen part 145 er nok billigst og best med større delelager osv.
Ansatte, sånn jeg tolker ryktene er det vesentlig dårligere betalt hos Ola Giæver. F. eks 20% lavere lønnskostnader kan kanskje redusere kostnadene med 6%. For noen bakkeansatte og kabinansatte er det ikke realistisk med dårligere lønn enn hos WF.
På inntektssiden har Flyviking en ulempe med at absolutt alle rutene de kommer til å fly vil det nødvendigvis bli overskudd på tilbudssiden, og bra tilgang på billige billetter uansett hvem man reiser med.
|