View Single Post
Old 19-02-2017, 17:03   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Quote:
Originally Posted by Exnax View Post
Som en tidligere ansatt i et oppstartsselskap synes jeg alltid det er like spennende hver gang et nytt selskap starter.

Jeg er fullstendig overbevist om at det finnes plass til flere aktører på kortbanenettet i Norge. Det har jeg vært siden jeg var liten kid og mine skilte foreldrene brukte opp månedslønner på å sende meg mellom småsteder i landet.

Jeg tror Ola Giæver kan ha muligheten til å bli en etablert aktør i norsk luftrom av flere grunner:
- Det at Widerøe har en kost som er helt hinsides, burde snakke til fordel for ethvert flyselskap som ønsker å konkurrere vinge mot vinge, selv uten subsidier.
- Det at Ola Giæver er en handlingens mann med et aldri så lite revansjeønske snakker ikke akkurat mot Fly Vikings muligheter.
- Ola Giæver har nok lært av "feil" hos Widerøe og har mulighet til å lære av dem til fordel for lavere kostnadsbase
- Widerøe har monopol og i ethvert marked hvor det er monopol, vil det være vanskelig å få markedet til å vokse. Med to aktører er det mulig å vokse markedet på de rutene hvor det er grunnlag.
- Nord Norge / Nord Sverige /Nord Finland har årlig en sinnsyk vekst i turisme både sommer- og vintertid. FV burde kunne knytte til seg noen gode interline avtaler, samt bli en attraktiv partner for reisebyrå i segmenter hvor prisnivået til Widerøe er alt for høyt.

Men det blir nok beintøft. De kommer nok til å bli møtt med hard konkurranse og de laveste prisene Widerøe har hatt noen sinne. Så OG må sikkert selge et par eiendommer til utover året for å komme over kneika

Det blir spennende å følge dem! Håper de kommer over kneika, og at man kan begynne å velge Norge igjen når man skal på (fly)ferie!
For orden skyld, jeg jobber ikke og har ikke jobbet i Wideroe - men jeg bor i en del av verden hvor vi har denne ettertraktede frie konkuransen. Vi har mange flyplasser og strekninger med like lange og strabasioese bil/ferge transporter - det f.eks. 7 timer en vei til min svoger / svigerinne som inkluderer et fjellpass som er stengt regelmessig i loepet av vinteren. Alle flyplassene er langt bedre tilrette lagt for konkuranse enn mange i innen Wideroes rutenett.

Hvordan ser tilbudet ut rundt oss etter 30+ aar med fri konkuranse ?
- Flyplasser som i Norge er dekket av FOT - har null trafikk, ingen flyr.
- Byer som i Norge har 3-4 avganger daglig er ogsaa uten rutetilbud.
- Selv byer stoerre enn TOS (byen) har stort det som paa forumet vil kalles Monpol.

Byen hvor Air Berlin ble startet og hadde hovedkontor i mange aar, har Monopol paa alle rutene:
- Dumme Delta har "monopol" til Salt Lake City
- United har "monopol" til San Francisco
- Horizon har "monopol" til baade Portland og Seattle.

Og det er paa ingen maate noen "deadbeat town", Facebook og Google har etablert seg her, stort Universitet (som i TOS) og ikke minst 20+ Mikrobryggerier

Vi er godt vant med aa kunne kjoepe billige billetter til San Francisco og Los Angeles, ja selv New York - men beveger vi oss over paa ruter som betjenes av Dash 8 varianter, saa er vi like vant med at prisene under konkuranse tilpasses av markedet. Klart at lavere priser aapner for nye kunder, men naar det er en liten befolkning er det lite som rent historisk viser at lave flypriser skaper en massiv tilflyttning.

En 737-800 er en utmerket LCC maskin, en Dash-8 200GT er ikke akkurat like godt egnet. Og vi har sett selskaper starte med allt fra Death Darts til Pilatues PC-12 og ennaa knatrer det en mengde Embrummer Brasilia rundt om. Men billig blir det ikke.....