Florø har ganske lang rullebane. Det var jo det som gjorde at Coastair (og deretter
DAT)kunne by Widerøe konkurranse der med
ATR.
Og jeg regner følgende innlegg på flightsim.no-forumet som meget pålitelig:
"PH-KXM er leid inn for Danish Air Transport som flyr til og fra Florø/Flora. Den kom hit forrige helg, etter at ene
ATR`en til
DAT ble tatt ut av trafikk. Grunnen til at
ATR`en (OY-JRY) ble tatt ut av trafikk, var fordi det måtte gjennom en større sjekk etter et uhell på Gardermoen; Uhell på Gardemoen Så etterhvert fikk de leid inn Fokkeren til å fly for OY-JRY fram til den var klar for å fly igjen. Nå har Fokkeren flydd her i en uke, men i løpet av morgendagen eller søndag skal OY-JRY vere tilbake i Florø.
For å legge til noe da, så var det et litt morsomt øyeblikk på Florø lufthavn (som ikke er så veldig stor) da var både en Dash 8 300-serie,en
ATR 42 og en Fokker 50 stod på oppstillingsplassen foran terminalbygget. Var ikke mye plassen igjen da
--------------------
Fredrik Helland
DAT Teknisk Florø"
(Og jeg kan legge til at det var LN-WFA som var det nevnte Dash 8 300-flyet på Flora. Det skulle fly charter til Torp med ankomst kl.1325 14. juli.)