View Single Post
Old 03-02-2017, 14:26   #100
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,876
Default Re: Utfasing av A340

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
LItt OT, men om man får maskinene billig nok, vil det ikke lønne seg, kontra nye og nødvendigvis dyrere maskiner?!

Eller er de mere verdt som skrap, siden noen deler kan brukes på f.eks. A33X Serien?
Ja, i en del tilfeller så kan det stemme, men er mange faktorer som spiller inn. Det at A340-300 er spesielt tørst er en myte, når man sammenligner med andre 90-talls maskiner. En utfordring her er jo rett og slett alderen på flyet, da de eldste maskinene jo er nærmere 25 år gamle. Det er også vesentlig forskjell på en maskin fra 1993 og 2003.

Vi ser jo det blant annet på Finnair sine maskiner, som jo de tre eldste som de overtok brukt er 18-22år gamle og vil trolig bli skrapet, mens de 4 nyeste maskinene anskaffet nye av Finnair i 2007/2008 mest sannsynlig vil finne seg en ny operatør.

SAS kjøpte jo også i fjor tilbake 3 A340-300 maskiner, som de tidligere har leaset, da de nå etter hvert begynner bli såpass billige i innkjøp at leasing ofte ikke lønner seg.

En del egeneide fly er jo også nedbetalt for lengst, f.eks en del hos både Lufthansa og Swiss, (trolig også SAS f.eks) og her er eiekostnaden tilnærmet 0. Ikke ulikt andre har også disse to de seneste årene kvittet seg med de aller eldste maskinene, mens de nyeste lever videre, selv om noen av fått litt andre "roller", som f.eks de maskinene til Lufthansa de gjorde om til mer low-yield konfigurasjon og sendte til Cityline
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote