View Single Post
Old 19-01-2017, 09:24   #12
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: LCC - Lavpris eller lavkost

Sett fra flyselskapets side vil jo kost refere seg til COGS (cost of goods sold) altså hva det koster flyselskapet å transportere passasjeren. Lavest mulig kostnad og høyest mulig pris gir maksimal fortjeneste.

Sett fra passasjerens side er kost hva en må betale for å bli transportert. Og begrepene kostnad og pris betyr da det samme. Og om en kan sette ordet 'lav' foran pris eller kostnad er det stort sett positivt for passasjeren.

LCCene, med god hjelp av reklamebransjen, har lært opp kundene til at lave kostnader for selskapet er ensbetydende med lav pris for passasjeren. Enkelte LCC har gått ut med tåpeligheter som ståseter og myntinnkast for å slippe inn på toalettet for å tydeliggjøre at de kontinuerlig jobber for å få ned sin kostnad i håp om at kunden vil oversette dette til at billettene da er komparativt billigere enn andre.

Flyselskapene velger aktivt forskjellige måter å prise produktene sine på og de tradisjonelle forskjellene mellom LCC og premium er blitt mer difus ettersom også premiumselskapene har begynt å innføre komponentbetaling (ekstra for bagasje, setevalg, bevertning, etc).
Å ta betalt for bevertning gir forøvrig ikke nødvendigvis lavere kostnad for flyselskapet, ettersom kostnaden er å få mat og drikke inn i flyet, men å ta betalt for mat og drikke heller enn å inkludere det i prisen gir høyere inntekt per passasjer. Til eksempel kan det være billigere å gi alle gratis kjeks og kaffe og kun laste kjeks og kaffe enn å ta betalt for en rekke produkter fra en fyldig meny.

Så tolkingen av begrepet avhenger av eget utgangspunkt.
__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote