Å si at Minsk/Hviterussland virkelig kan anbefales er kanskje å ta hardt i, men det er et sted som er verdt å få med seg om man er litt interessert i Øst-Europa. Jeg var der i mai 2016, og kjenner meg defininitivt ikke igjen i GFLs østeuropeiske ventetid. Totaltid fra flytrapp (
CRJ-200 fra
HEL) via busstur til terminalen og pass/toll til buss-stoppen utenfor var på ca 10 minutter. Mulig jeg hadde flaks med "min" passkontrollør, men det gikk utrolig fort igjennom. Smilte gjorde hun også.
Minsk er billig, ren og ganske effektiv etter øst-målestokk. Ikke de helt store arkitektoniske perlene, men krigsmuseet (nyåpnet) og parken oppover langs elven er verdt en tur. Det samme er flysamlingen (utendørs) ved Boravaya flyplassen ca 10 km nordøst for sentrum. Her kan man i tillegg også få seg turer med AN-2, Mi-2 og Yak-52. Et firma ved navn Merlintours arrangerer også regelmessig enthusiast-turer der AN-12, Yak-40, AN-26 og AN-72 star på programmet. Kan være verdt å sjekke om man er interessert i denslags.
GFL har et poeng i at de er noe tysk-inspirerte i restaurant/bar-stilen, men de har en særdeles god vodka som må prøves om man tar turen. Vær dog obs på at man fort kan gå i surr med hvor mange vodka-shots man har tatt, og plutselig befinner seg på dansegulvet med en overvektig russisk dame..!
Nuvel, et par-tre netter i Minsk burde holde, for de som er interessert i gamle slott/borger har man i tillegg Mir og Nesviz ca 100 km sydvest for Minsk.
God tur, husk rapport!