God Jul ønskes alle Flypratere i inn- og utland!

Det er 24.desember, og her er luke nr 24:
Det er vel ingen tvil der ute om hvilket fly som var arbeidshest nr 1 i FBU sin arbeidstid? Det er ikke noe annet fly som har fløyet daglig i så stort antall og i så mange år sammenhengende som
SAS DC-9. 30 år ble det, og det er akkurat over halvparten av FBUs tid som operativ flyplass.
Her representert ved 3 av dem:
SE-
DBP "Rane Viking" var i
SAS fra april 1969 til april 2001, etter oktober 1990 med ny reg OY-
KID, men fortsatt "Rane Viking". Her sett mens den klargjøres til en ny avgang siste dagen i 1985. Flyet fløy videre som YV-12C for Aeropostal, men hvor lenge? Antakelig WFU nå.
Bak står SE-
DAM "Starkad Viking" som var i
SAS fra februar 1970 til juni 1992. Ble solgt mens de fornyet til MD-80 og har fløyet som N968AX i mange år for
ABX Air og for
DHL. Flyet har i hvertfall vært i bruk i over 40 år, muligens WFU nå.
Har også gleden av å publisere et hittil upublisert bilde av LN-
RLT "Audun Viking som lander på bane 24 i juni 1993. LN-
RLT var i
SAS fra juli 1974 til januar 2001, de siste to årene som SE-
DOK "Audun Viking". Flyet var en av de 16 som ble bestilt for levering i 1974 og i stor grad overtok innenriks, samtidig som de faset ut Caravelle fullstendig fra flåten. Etter WFU fra
SAS sto det lagret i Woensdrecht et år før det ble fløyet til Roswell hvor det ble skrotet noen år senere.
Takk til alle som har fulgt kalenderen! GOD
JUL!