View Single Post
Old 23-12-2016, 19:05   #15
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Joda, SSJ er litt under halve prisen (og 80% av størrelsen) til en CS100, og som passasjer vel så grei å fly med. Men hvordan den kommer ut av det totalkostnadsmessig vet jeg ikke. Russiske motorer, relativt tørst og ikke fullt så sprek som CS'en. Dog er begge disse flytypene, og også Q400, for store for selv de lengste "kortbane"-plassene, spesielt vinterstid. Dermed høres det vel rimelig ut at WF vurderer bruk på utenlandsruter og eventuelt mellom større innenriksflyplasser.

Mht. ytelser er Q400 vel så rask block-block som en jet på turer oppimot én time, problemet er vel at den begynner å dra på årene og det egentlig ikke er noen nye turbopropalternativ i den klassen på markedet. Dette gjelder jo i enda større grad også -100 og -300 seriene der det overhodet ikke finnes alternativer i dag, men det ligger utenfor scope i denne tråden.
Blårussen styrer vel det meste i WF også tenker jeg. Passasjerer tenker mest pris, og vet ikke noe særlig om flymaskiner.

Sam146 er ikke noe særlig russisk: http://www.safran-aircraft-engines.c.../sam146/sam146
Mye annet vestlig av det tekniske også. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Superjet_100
Stort sett satt sammen i Russland.
CityJet er kjempefonøyd med sine.

Vi får se når alle leverandører er evaluert. Kunne vært moro å sett evalueringsrapporten og analysefaktorer og vekting!
Radiv is offline   Reply With Quote