Quote:
Originally Posted by LN-RTP
Bare føl deg trygg og ta gjerne et par gin og tonic før avgang så blir alt bra 
|
Det skal man overhodet ikke gjøre... Sorry, men jeg blir lei meg av å høre folk som ikke forstår flyskrekk og som anbefaler at man skal drikke det bort. Det er det dummeste man kan gjøre. Høyt oppe i luften vil alkoholen påvirke en mer enn på bakken, og alkohol gjør en ikke annet enn sløvet i sansene - ergo vil man oppleve mer ubehag enn når man er skarp i sinnet og kan holde tilbake angsten.
Quote:
Originally Posted by FamilyGuy
Har fløyet en del innenriks i Thailand(AirAsia, Thai og Lionair), eneste jeg har å sette fingeren på er en flight med AirAsia der flaps var nede ved boarding, og ikke testet før avgang. Eneste gangen jeg har sett dette, uansett land og selskap. Noen som vet noe om dette? Slurv?
|
Er du inspektør i luftfartstilsynet? Sånn, siden du sier at du har "fløyet en del innenriks" og "det eneste du har å sette fingeren på" - i en tråd om flysikkerhet?

For det du ser som passasjer har strengt tatt lite med flysikkerhet. Og det er jo litt av kjernen i tråden: at man velger flyselskap etter om hvorvidt man føler flyselskapet er til å stole på eller ikke. Det kan man ikke gjøre seg opp en fornuftig mening om ut fra hva man observerer fra boarding til de-boarding - med mindre man ser berusede medlemmer av crewet eller løse ledningsbiter hengende og slenge fra taket.
Quote:
Men for å svare TS, hvis selskapet tar av fra Norge ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å fly med dem.
Snakket med en flygeleder i en taxikø en gang, han mente at det eneste stedet i verden han ville vært skeptisk til å fly var Afrika.
|
Flygeledere er hummer og kanari, og noen av de har særdeles lite innsikt i luftfartens verden. De går på jobb, de kommanderer, og går hjem. De trenger ikke vite en promille om operative forhold for piloter, om tekniske utfordringer i flytyper, om interne konflikter, om tilsynets arbeid i loggbøkene til flyselskapene. Å bruke en (beruset? i taxikøa en sen julebordskveld?) flygeleder som lakmustest for norsk luftfartssikkerhet høres ikke særlig representativt ut.
Forøvrig har jeg ingen tillitt til at "flyvning i Norge = trygg" er en lakmustest, etter at go2sky kan ta av fra Kristiansand-Oslo og luftfartstilsynet i norge bare trekker på skuldrene og sier "ikke vårt problem". En innmari lei utvikling.
Quote:
Forresten, hvorfor føler du deg tryggere hos SAS enn andre selskaper?
Velger bort disse slitne SAS tubene any day
|
Slitne fly har ingen ting med flysikkerhet å gjøre. Nye fly kan være vel så "farlige" som gamle fly, alt kommer an på hvordan flyselskapet tar vare på flyene og hvordan de løser de operative problemene som alle flyselskap har i dag. I tillegg er ikke alder nødvendigvis en indikator på hvor "slitt" ett fly er, det handler også om antall cycles det har gjort. Jo flere landinger og takeoffs, jo mer slitt. Derfor er et kortbanefly som Dash 8-100 mer slitt etter 10 år, enn en langdistanse-sliter som en A380 etter 10 år. Allikevel føler jeg meg tryggere ombord i Widerøes loslitte "extended life program" Dash 8-100'ere, med teknikere som blir betalt normalt og har en normal arbeidsdag, og piloter som har mange tusen timers erfaring med "hands on" flyvning i Finnmark og kan det å skru av autopiloten mellom bakkar og berg -- enn en splitranes ny Norwegian B737-800 maskin med irsk registrering som har vedlikehold på en eller annen ymse utestasjon i spania hvor teknikerene får luselønn og pilotene er 25åringer med 2000-2500 flytimer hvorav ca 10 av de er manuell flyvning utenfor autopilotens regime.
Så tja. Hva skal man si. Man kan tenke rasjonalitet, og tenke at flybransjen er såpass automatisert at shit generally doesn't happen. Og man kan tenke rasjonalitet at når man har et valg, så velger man ikke det som føles mer usikkert. Hvorfor velge noe annet, om man har et valg? For meg er
SAS og Widerøe sjeldent veldig mye dyrere enn alternativene, og helhetspakken av trygghet, tillitt og fornuftig operativ drift veier tungt.
Det være sagt - jeg velger bort
SAS' ATR72. For denne flytypen har jeg lite til overs for, og flyet er flydd av et annet selskap. Slike ordninger liker jeg ikke, ei heller flyet i seg selv. Da kjøper jeg heller en dyrere billett hos f.eks Lufthansa og flyr et ekstra stopp. Eller velger en omveg. Eller lar være