Quote:
Originally Posted by LN-MOW
Regelverket hos flyselskapene, fabrikantene og myndigheter er strengt på grensen til det anale. Derfor skjer det innimellom at noen 'synder', men det er som regel fordi regelverket er så strengt at det er vanskelig hele tiden å holde seg innafor. Men fra 'synd' til 'farlig' er det langt og flere lag med sikkerhetsnett.
Så i praksis skal du fly trygt uten bekymringer. Husk også at de som sitter i nesen også vil hjem og spise middag med familien.
|
Sannheter med modifikasjoner.
1. Anale ja, men det er hovedsaklig når det gjelder papirarbeid.
Du må huske på at de ansatte i tilsynet egentlig ikke har mye kompetanse når det gjelder det praktisk faglige. De som har denne kompetansen er de som har den daglige hands-on erfaringen, og det er av naturlige grunner de som jobber i flyselskapene, ikke de som sitter på et kontor.
I mange årtier var sikkerhetsreglene til flyselskapene mye strengere enn myndighetenes. Dette lot seg gjøre fordi luftfarten i stor grad var regulert og flyselskapene kunne ta seg råd til det, for billig var det ikke. Noe av det første som forsvant da reell konkurranse og prispress kom inn i bildet var nettopp disse egne reglene.
Så vil du ha den ekstra sikkerhetsmarginen som var standard før må du lete etter et selskap som fortsatt praktiserer det. Det blir færre og færre av dem.
En annen ting å ta hensyn til er hvorvidt selskapet er med i de store bransje organisasjonene. Disse eksisterer ikke kun for å fremme politiske eller markedsførings interesser, men er til i stor grad for å gi selskapene mulighet for å utveksle erfaringer og samarbeide om sikkerhetstiltak. Et grunnleggende prinsipp her er f.eks. at når piloter eller teknikere gjør feil, så får de ikke sparken. I stedet prøver man å lære av dette, deler informasjon og sørger for at det ikke gjentar seg.
Dette er lærdom som alle selskap har glede av, men det er langt fra alle som bidrar.
2. Det er ikke alle som har middag med familien som første prioritet. Noen er allermest redde for å miste jobben og handler deretter.