Ikke Coors Ligth, men prøvekjører et par Cuba Iberia: Cubansk rom og appelsinsaft må vite.
For å fortsette med skrekk historier:
Det var en gang, da jeg var fersk Dakota skipper og fikk et nytt (gammalt) fly som hadde Wright motorer isteden for de vanlige Pratt and Whitney R-1830.
Fløy pax mellom
STT og
SJU, og tenkte ikke at det var noe forskjell på fuel systemet mellom flyene selv om det var forskjellige motorer.
Var jo 29 år gammel Kaptein og visste stort sett alt som var verdt å vite om jobben min.
(Sarkasme ute å går)
Tok av fra
STT med fuel kranene i samme posisjon som på Pratt flyene, en til hver side tror jeg det var, så hver motor fikk bensin fra hver sin tank. Enkelt og greit.
På Wright flyet derimot måtte en være forover og en til siden.
Landet i San Juan, Puerto Rico og ba mekanikern fylle opp det vanlige 50 galonner med 25 på hver side.
Siden vi brukte 50 på hver tur, så var det bestandig 50 i reserve. Enkelt og greit.
Denne gangen så var isteden en tank full, og den andre tanken tom.
Hadde da flydd hele veien på en tank som begge motorene sugde fra.
Hadde den tanken hatt noen liter mindre så hadde vi mistet begge motorene på short final.
Må ha litt flaks ja, skjønt det hadde bare tatt noen sekunder å skifte tank, men etter en slik lærepenge ble man ekstra nøye på fuel management resten av livet, begynte også å gå i kirka hver dag og kjøpte lotto billetter hver uke