Quote:
. Så her er et selskab jeg synes, at man skal styre unna!
|
Er fristende å dra frem noen skrekk histories også, men når jeg tenker meg godt om så er det ikke så mange, men skulle være det siden jeg har reist så mye.
Får vel prøve denne:
Mange år siden bodde jeg på Jomfruøyene, jobbet som flyger og fløy mye frem og tilbake mellom forskjellige øyer med andre selskap.
Et var VI Sea Plane Shuttle, Grumman Mallard flybåter.
Greie turer jeg hadde og kjente mange av flygerne
En liten stund etter at jeg tok en tur med dem fra
STX til
STT, kræsjet de på take off i vannet. ( dette var amfibium fly, både hjul understell og vann skrog)
En pax ble drept, tror hun druknet.
Alle trodde de mistet en motor på take-off og kunne ikke fly på en motor.
Det visste seg isteden at stål wiren til et balanse ror hadde filet frem og tilbake på en generator kabel og tilslutt ble det kontakt og strømmen brente an wiren og de mistet helt kontrol på balanse roret og gikk i sjøen like etter take off, total havari.
Kompisen min var styrmann på den turen og jeg pratet med han samme kveld, han ante ikke hva som skjedde, det gikk så fort sa han, men han sverget på at han sparket ror for indikasjonen med at flyet begynte å rulle ukontrollert var motor kutt på en side.
Uansett, det var nære på.
Var også nære på da Pan Am's 747 ble bombet over Lockerbie: Jeg dated en Pan Am flyvertinne på den tiden som hadde base i London og paxet de turene samt PA til og fra Frankfurt / New York siden jeg hadde Evergreen base i Frankfurt fra Oktober 1988.
Kunne vært meg på Lockerbie flyet. Jeg vet at en Norsk flyvertinne var på den turen.
Mange flere "close calls" hvis jeg begynner å tenke meg om, men noen av de var jeg flyger på så det er en annen historie.
Hatt endel flaks må vite.
(Jumboen som kræsjet i Medein på Rio Negro flyplassen skulle vært min jobbe tur, men en annen skipper tilbød seg å overta for meg så jeg kunne seile til Bahamas på båten min.
Det ligger video på you tube av det kræsjet)
Flaks må man ha, men for å berolige flyskrekk dama vår, dette var litt ekstreme tilfeller og har ikke mye å gjøre med å kjøpe flybillett på vanlige flyselskaper.