View Single Post
Old 06-12-2016, 17:32   #33
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,320
Default Re: Low Cost versus safety

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
En venn av meg som er metallurg, føler seg mye tryggere i fly og helikopter som er noen år gamle enn i nye maskiner.
Grunnen er at skjulte metallurgiske feil fra produksjon normalt utløses den første tiden.

Så finnes det feil som utvikler seg over tid, som utmatting, men disse vil oppstå i områder med kjent belastning og oppdages normalt gjennom planlagte vedlikeholdsprogrammer. Her har også statistikk bedre treffsikkerhet
Tja.

Jeg finner like ofte sprekker i nytt som gammelt sånn sett.

Tretthetsbrudd, overbelastninger, designfeil, feil i framstilling av komponenter, herdingsfeil you name it. Alt har en innvirkning, og alt har en årsak.

Det som uansett er det viktigste, nesten uansett virksomhet, er som noen allerede har vært inne på. Kultur.

Selskapenes kultur, etterlevelse, ansattes eierskap, rutiner etc er alfa omega. Du kan ha det feteste av det fete, men tar du ikke vare på det så går det åt skogen. Personlig så føler jeg meg trygg hos både SAS og Widerøe selv om de ikke har den nyeste flåten.
Skal sies at jeg var smått skeptisk til Inge Krokrygg en gang da.
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote