Jeg var tilstede i salen ved det aktuelle foredraget. Uttalelsene kom fra Thomas Ramdahl, som er kommersiell direktør i Norwegian. Det han pratet om var mye vi egentlig vet fra før, at bestillingen på A320neo skal ut på leasing, og det kanskje ikke alle vet, men som noen tidligere i tråden sa, at Norwegian har konvertert 30 av dem til A321neo LR med leveranser i 2019 (8 stk), 2020 (11 stk) og 2021 (11 stk). De får med seg 220 pax og har mer enn 3500nm rekkevidde. Sammenlignet med widebodies (som uansett ikke er aktuelle på
TOS) har de 40% trip cost reduksjon og 15% setekost reduksjon. Lavere kost betyr muligheter flere steder, så
TOS kan fort bli en aktuell Nord-Norge hub for USA/Asia. I tillegg kan rekkevidden potensielt bli enda lengre, Airbus sier 3500 PLUSS. Men selv med de korteste estimatene er det mulig å fly
NYC,
CHI og
SEA fra
TOS. Andre veien er
DXB åpenbar, men også
TYO,
SHA og
PEK.
Problemet med å fly østover er Sibir-korridoren og den felles Skandinaviske avtalen som er gjort med Russland om overflyvning. Den er fra 50-tallet og gjør det mulig for dinosaurene å fly, men ikke nye selskap som Norwegian. Så de vil at Norge skal bryte ut av den Skandinaviske avtalen og forhandle en ny og bedre avtale for moderne tider. Mer om det her:
http://www.dagbladet.no/nyheter/norw...sibir/64728147
Er det realistisk? Tja, det fine med Norwegian er at de flyr hvor pokker som helst så lenge det er penger å tjene. Jeg mistenker at Nord-Norge kjenner sin besøkelsestid om USA/Asia flys direkte fra
TOS og at det kan gå svært fint. I tillegg er nordlys-turismen fra Asia helt vill. Det er mer japanere enn nordmenn i gatene i Tromsø om vinteren så de kan nok ha godt med interesse fra begge sider. Time will show.
Ellers er ny terminal på
TOS pri 1, med byggestart neste år. Forlenget rullebane er på trappene men med mye lengre tidshorisont. Uansett ikke kritisk å få ned widebodies når fly som A321neoLR kommer på markedet.