Quote:
Originally Posted by Radiv
Hvor mye mangler de av formalia nå, for å kunne begynne å fly ruteflygning?
|
Med all respekt for Giæver men jeg har inntrykk av at (nesten) alt mangler.
Forstår ikke helt at han først ønsker å sette opp et eget selskap før han begynner å fly; om jeg får gi Giæver et gratis råd:
En
AOC fra et taxiselskap som får frakte 9 passasjerer er kanskje en større ulempe enn en fordel når du skal starte et flyselskap. Begynn helt fra bunnen når intensjonen er å fly med DH8/B737 is stedet for dette tullet.
Ta tiden for byråkratiet mens du lar eksisterende selskap som har alt på plass (
AOC, ground handling, personal, trening, maintenance osv.) ta hånd om det operative i oppstartfasen; ring dine venner i
DAT eller Jettime, Flybe, Denimair eller
AIS og få 2-5 fly på vingene slik at du kan vise at du er i stand til å levere et skikkelig produkt. Desto lengre byråkratiske prosesser varer og det ikke blir noe av flyvninger, desto mindre tillit markedet får i prosjektet. Har du et produkt kunden kan stole på, da bygger du også med en gang opp goodwill som skaper en "willingness to pay". Det skaper inntekter og fremtidig overskudd. Nå står flyene på bakken, renner pengene ut og det er 0 inntekter fra passasjerer/frakt. Det sier seg selv at det er en uholdbar situasjon på (lengre) sikt. Det gjør ingenting å ta tiden til å få en organisasjon på plass. Utfordringen er å få, og beholde, tillit fra markedet. Jeg må nok si at jeg ønsker FV alt det beste men at jeg samtidig begynner å bli pessimistisk om FVs muligheter/fremtid.