Hvilken flytype Iver?
Selv med tomme fly kan tyngdepunktet være så langt bak at man må fylle fuel i de forrerste tankene for at det ikke skal bokstavlig talt, gå på ræva.
Husker for noen år siden skulle jeg fly en tom jumbo, cargo version fra
MIA til
JFK. Hadde ballast bensin og alt innefor grensene men etter landing i
JFK og da vi taxet inn var det så lite vekt på nesehjulene at flyet bare gikk rett from i en sving. Det var på tørr asfalt og var ganske så overraskende, måtte bare hive meg på bremsene i full fart and en halvmeter før det gikk av taxe veien kom nesa ned nok til at gummien fikk takk og man fikk svingt beistet.
Så i årevis senere gummi merkene på asfalten, først en svart strek hvor nesehjulene gikk sideveis og like før gresset gikk det plutselig 60 grader til venstre når man brukte mere bremser på venstresiden for å få nesa over i full fart, og så ble det styring igjen og merkene stoppet. Pussige bremsespor og mange som kommenterte det siden.
På vinteren i en slik situasjon har man ikle nesehjuls styring i det hele tatt, kun forskjells bremsing og å styre med motorene og veldiiig sakte fart.