View Single Post
Old 13-10-2016, 02:50   #29
knutfin
Newcomer

Default Til Muscat og Mumbai i div narrowbodies, hjem igjen i EY A380 F

Mumbai, ja. Jeg har i utgangspunktet aldri hatt noen plan om å dra hit, og grunnen til at jeg likevel var her var for å fly et fly. God nok grunn for min del, og det er jo spennende med en ny by og da.
Klokka var omtrent 06.00 når jeg kom meg ut til ankomst. Jeg hadde jo ikke sovet stort siden natta før, så jeg var ganske sliten og gledet meg til å komme til hotellet. Men før jeg begynte å lete etter en taxi tenkte jeg det var greit å ta ut kontanter, og sannelig var det ikke en minibank like ved.

Jeg hadde gjort pinlig lite forarbeid, og ble nødt å spørre ei om hvor mye en rupi var verdt. Hun kunne fortelle meg at 1000 rupi = ca 15 USD. Jeg lærte tydeligvis ingenting om da jeg tok ut for lite i Muscat to dager før, så jeg tok ut 1000 rupi.
Anyway, hun som kjente valutakursen kunne også tilby forhåndsbetalt taxi. Det var jeg interessert i, og slo til. Og med det var jeg tom for kontanter igjen.

Jeg ble forklart hvor taxien sto, og gikk ut for å finne den. Det var ikke så varmt, men ganske fuktig. Regnet hadde begynt å ta seg opp og.

Jeg fant ikke frem til taxien med en gang, men heldigvis kom det noen som visste hvor disse taxiene sto.
Det viste seg derimot at de prøvde å få meg med i en annen taxi som jeg måtte betale mer for, med forklaringen at det jeg hadde betalt på forhånd var parkeringsavgift eller noe. Jeg takket høflig nei, og gikk tilbake og fant til slutt min taxi.

India er kjent for trafikken sin, og det skjønner jeg godt. I likhet med de fleste andre på veien, ga sjåføren bånn gass og pressa seg frem. Helt crazy. I 2015 var det i følge en statlig rapport over 140000 trafikkrelaterte dødsfall i India. Det er nesten hele Trondheim, hvert år.
Men vi kom fram til slutt.

Hotellet mitt var Residency Hotel og ligger i Fort-området sør i Mumbai. Rimelig og basic hotell, funket fint for en natt.

Få vettuge bilder fra hotellet, men her er inngangen fra innsiden

Klokken var nå litt over 07, og innsjekk startet 12. Det hadde ikke jeg tenkt på, men de var greie og ga meg rommet allerede før kl 08. Yeah!

Tok en dupp, før jeg dro ut for å se meg rundt og finne noe mat.

Taxier og regn

Det regnet for mye for å gå rundt og jeg hadde ikke skaffet meg paraply enda. Jeg begynte å bli sulten og tenkte at jeg kunne benytte muligheten til å besøke Leopold Cafe. Det lå ikke langt unna, men langt nok til at jeg tok taxi.
Leopold Cafe ble åpnet i 1871 og var et av åstedene for terrorangrepet i 2008. Det kan vel kalles en turistattraksjon i dag, og det var bra med folk der.
Spiste en vegetarbiryani, den var god og jeg ble mett.

Det var fremdeles merker etter skytingen

De solgte også kopper med bilde av kulehull på. En heller merkelig markedsføring, må jeg si.

Og når jeg først var i turist-mode, tok jeg like godt en runde. Gateway of India og Taj Mahal Palace var nemlig noen få hundre meter unna, så jeg dro dit for å se.
Det var som forventet masse folk der, så jeg fikk tatt et bilde av Gateway of India før jeg dro inn på Taj Mahal for å se meg om.
Taj Mahal ble også angrepet i 2008 og sikkerheten var streng. Samme opplegg som på flyplass med scanner og metalldetektor og det hele, men jeg ble ansett som harmløs og fikk komme inn.
Det er et svært hotell, med mange barer og restauranter, og jeg fikk følelsen av å gå inn i en rikamannsboble. Der inne var det ingen sammenheng med byen ellers, men det er vel også meningen vil jeg tro.

Gateway of India

Taj Mahal Palace

Utsikt oppi etasjene

Jeg fant en bar der jeg kunne sitte å drikke øl i ro og mak, og der ble jeg sittende en stund. Det regnet fremdeles ganske heftig ute, heldigvis ikke så ille som værmeldingen sa, men nok til at det ikke var om å gjøre å være ute (hadde kjøpt paraply nå, altså).
Smått om sen begynte regnet å roe seg, og jeg dro tilbake til hotellet.

Det var fest i Mumbai i dag. Hinduistene var på siste dag i Ganesh Visarjan, en festival til ære for Ganesha (guden med elefanthode). Den ene resepsjonisten fortalte meg at folk gikk i små tog med Ganesha-statuer rundt i byen, for så å møtes på Chowpatty (en strand midt i byen) der de bærer alle Ganesha'ene ut i vannet. Småtogene var på dette tidspunktet godt i gang og en kunne høre konstant tromming i det fjerne. Han anbefalte meg å dra til Chowpatty for å se, og det gjorde jeg.

Trafikken og folkemengden hadde tatt seg opp nå og det var ikke like lett å få tak i en taxi, men det gikk til slutt. Chowpatty ligger langs Marine Drive, og der var det full trafikkork. Vi var etterhvert nært nok stranden, så jeg gikk ut for å gå siste biten. Jeg nærmet meg kjernen, og folk strømmet på fra alle kanter.

https://www.youtube.com/watch?v=ng6O...ature=youtu.be

Nede på stranden var de godt i gang med å sende statuene ut i vannet.

En familie tilber Ganesha

Jeg ble litt til og så på alt som skjedde rundt meg, men kjente etterhvert at det var på tide å dra tilbake. Det hadde vært en lang dag og jeg ville sove. Turen tilbake til hotellet tok sikkert halvparten av tiden som turen fra. Det var praktisk talt ingen som skulle den retningen, mens trafikken sto bom fast andre veien.
Med lite trafikk tok turen ca 10 minutt, og kostet 100 rupi (12kr). Jeg ble også her anbefalt å avtale pris på forhånd og omtrent uansett hvor jeg skulle kostet det ikke mer enn 200 rupi, så taxi er et helt allright for å komme seg rundt.

Last edited by knutfin; 13-10-2016 at 03:27.
knutfin is offline   Reply With Quote