View Single Post
Old 10-10-2016, 05:38   #18
knutfin
Newcomer

Default Re: Til Muscat og Mumbai i div narrowbodies, hjem igjen i EY A380 F

Jeg våknet fresk og uthvilt etter en lang natts søvn. Det var andre og siste dag i Muscat og i dag var hovedplanen å dra til Muttrah, den eldste delen av byen.

Men jeg hadde god tid, så jeg spiste litt frokost og tok en gåtur i området lenger vest først. Der ligger blant annet operaen, som ble nevnt blant det en burde se i Muscat. Det var først stopp, og på vei dit innså jeg at det var praktisk talt ingen andre her. Et par biler langs veiene, men ellers var det ingen mennesker å se. Mange er sikkert på jobb, men dette er jo en by på over 700000 innbyggere, så det synes jeg var merkelig. Ikke for det, det var ganske behagelig og da.

Operaen er et flott bygg både på ut- og innsiden. Det var dessverre stengt for besøkende pga Eid, så bare kjøpesenterdelen var åpen.
Operaen i Muscat er av den moderne sorten. Det er interaktive skjermer i alle seter, og man kan også fjernstyre utformingen av konsertsalen, så en kan tilpasse akustikken til både symfoniorkester og jazzkvartett. Ganske kult.

Over gata var det et svært palass, som var strengt bevoktet. Har ikke klart å finne ut hva det er for noe, men det er vel noe statlige greier.
Tok noen spion-bilder, med dramatisk skråeffekt.

Lyktestolper, opera og fjell

Ødemark med rikmannsområdet Qurm i bakgrunnen

Livredningsbøyer ved sjøen

Stranden

Så var jeg tilbake til hotellet. Jeg stakk på rommet for å kjøle meg ned før jeg dro til Muttrah. Det var nemlig en sjukt varm dag, og heldigvis var de gode på aircondition.

Muttrah ligger adskilt fra resten av byen, og det er et stykke å kjøre. 15 km fra hotellet i følge Google Maps. Jeg droppet taxi og tenkte heller å teste ut disse baiza-bussene. Navnet kommer av at de koster 200-300 +/- baiza, avhengig av distanse. De følger ingen busstider, men kjører runder og plukker opp folk her og der. For å lettest finne dem ble jeg anbefalt å dra opp til hovedveien, Sultan Qaboos street.

Sultan Qaboos street

Det tok ikke lang tid før det kom en kjørende, en eldre Toyota HiAce med klistremerker og taxi-skilt. Jeg sa at jeg skulle til Muttrah, men han kjørte ikke dit. Han kjørte derimot til Ruwi, businesstrøket lenger oppi fjellene og derfra gikk det rutebusser ned til Muttrah. Vel og bra det, tenkte jeg, og ble med til Ruwi. Sjåføren snakket ikke så godt engelsk, så en medpassasjer hjalp meg med å ordne med betaling og sånn. Jeg fikk beskjed om å betale 300 baiza (6kr), så baiza-bussene levde opp til navnet. En vanlig taxi ville sikkert ha kostet 10 rial (ca 200kr), så jeg synes det var en god deal.
Etter et kvarters tid kom vi til Ruwi. Vi stoppet like ved rutebussene, som forøvrig var vanlige busser.
Ruwi har et tydelig businesspreg. Her var byggene større, gråere og hadde masse skilt og reklame på seg. En er også nærmere på fjellene, og små fjelltopper og klipper omringer hele området.

Ruwi

Etter en kjapp busstur ned fra Ruwi, var vi framme i Muttrah. Her var det en helt annen stemning enn i de andre bydelene, med et yrende folkeliv og butikker overalt. Dette var tydelig et populært turistområde, og det også det som dukker opp når en googler 'Muscat'.

Muttrah

Midt i Muttrah er det en souk, en basar, som er et stort område med masse små og trange gater med butikker og boder som selger alt mulig rart. Litt som martna'n her hjemme, bare at det er hver dag året rundt. Jeg var her litt for tidlig på dagen så alt hadde ikke åpnet enda, men her var mer enn nok å se på. Stort sett suvenirer og klær.

Den ene inngangen til Muttrah souk

Kjernen i området, masse greier til go'pris

Etter en matbit gikk jeg for å utforske resten av Muttrah. En skulle ikke langt unna vannkanten før butikkene og folkene ble færre og det ble mer nabolag enn by jo lenger opp man kom.

De trange gatene besto, da.

Jeg gikk opp på en høyde med utsikt over hele den indre delen av byen.

Jeg måtte begynne å tenke på tilbaketuren pga utsjekk, og begynte å lete etter en baiza-buss. Etter et par minutt dukket det opp en, og jeg ble med. Denne var helt tom, og jeg sa hvor jeg skulle og han sa han kunne kjøre rett dit uten at vi avtalte pris.
Da vi kom fram spurte jeg hvor mye han skulle ha, i god tro om at det kostet mye det samme som sist.
- "Oooh, I don't know. You didn't ask me before", sier han
- "What about 500?"
- "No no no, I was thinking more like 5 rials"
- "Øøh, allright then", sa jeg siden jeg hadde pengene klare og fordi jeg lurte på om han gikk i taxi-mode eller noe. Burde vel ha avtalt på forhånd.

Jeg dro til hotellet og pakket, før jeg tok en tur ut og duppet i sjøen en liten stund. Det var fremdeles et par timer til jeg måtte dra til flyplassen, så etter jeg hadde sjekket ut dro jeg ned til stranda igjen.

Fant en plass som het Candle Café og drakk appelsinjus og te på terrassen der. Man kunne også leie en vannpipe, noe flere hadde gjort.

Det var fremdeles Eid og masse folk var ute i dag og

Solnedgang over Omangulfen

Så gikk sola ned, og det var på tide å dra til flyplassen.
knutfin is offline   Reply With Quote